Ruds Vedby i bund i undersøgelse om skoleglæde

Det kommer bag på skoleleder Carsten Andersen, at Ruds Vedby Skole er havnet nederst i en stor, landsdækkende undersøgelse om skoleglæde. Se hvordan skolerne i dit område har klaret sig i undersøgelsen.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Eleverne i på Ruds Vedby Skole ved Sorø har givet skoleleder Carsten Andersen lidt at tænke over. De har nemlig givet skolen en skidt anmeldelse i en stor undersøgelse om skoleglæde. Det skriver Ugebrevet A4.

- Det undrer mig, at eleverne har svaret, som de har gjort, men vi har heldigvis også mange glade elever, siger Carsten Andersen og nævner i samme åndedrag, at skolen allerede har fokus på eksempelvis antimobning.

Sammenhæng mellem faglig og social trivsel

Undersøgelsen viser også, at der er en klar sammenhæng mellem faglig og social trivsel.

- Når barnet ikke skal spekulere på, om man har nogen at lege med i frikvarteret, kan kræfterne bruges på at lære, lyder det fra skoleleder Susanne Mellergaard fra Borris Skole, der ligger i top i undersøgelsen.

Skal bryde social arv

På skolen i Ruds Vedby svarer hver femte elev, at de sjældent er glade for deres klasse eller skole. Hver niende elev svarer, at de har oplevet mobning i sidste skoleår, og flere føler sig ensomme og utrygge.

Ifølge Ugebrevet A4 er en del af børnenes forældre i Ruds Vedby ufaglærte, og det spiller også en rolle i forhold til børnenes skolegang, mener skolelederen.

- Hvis forældrene derhjemme synes, at man ikke lærer noget i skolen, og timerne skal overstås, får børnene samme opfattelse. Vores opgave er at bryde den sociale arv. Desværre må jeg sige, at vi ikke er kommet langt nok, siger Carsten Andersen.

Her kan du se, hvordan skolerne i dit område har klaret sig i undersøgelsen.


Nyhedsoverblik