Røde Kors får kritik af lokalpoliti

Politiet i Kalundborg er rystet over, at organisationen beder om personers kontonumre og cpr-numre. Personfølsomme oplysninger skal aldrig udleveres, lyder det.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

- Man skal aldrig aflevere sit kontonummer og cpr-nummer til en ukendt person, der har ringet én op. Aldrig nogensinde!

Så klar lyder meldingen til dagbladet Nordvestnyt fra vicepolitikommissær Jørgen Junge, lokalpolitiet i Kalundborg, der i går var rystet over at høre, at Røde Kors sætter unge mennesker til at ringe folk op fra callcentre og bede om støttebeløb.

Pengene skal helst indbetales via betalingsservice, så der er brug for både kontonummer og fuldt cpr-nummer for at sætte betalingen i værk, får man forklaret over telefonen.

- Er det virkelig et koncept, som Røde Kors benytter? Det er jo helt hen i vejret, siger politikommissæren.

Gav oplysninger over telefonen
Det beskrevne indsamlings-koncept har et par ældre damer fra Jerslev ved Kalundborg netop oplevet. Den ene har ikke lyst til at stå frem, men det vil Minna Rasmussen gerne, fortæller hun:

- Jeg var desværre så dum, at jeg afleverede oplysningerne til personen i røret. Men der gik ikke ret mange minutter, før jeg blev bekymret og ringede til min bank og fik spærret mit dankort. Og nu, hvor jeg har fået tænkt det rigtigt igennem, synes jeg, at det er frækt af Røde Kors at samle penge ind på denne måde, siger Minna Rasmussen til dagbladet Nordvestnyt.

Hun fortæller, at hun har en veninde, der gerne ville have støttet Røde Kors med et månedligt beløb. Men hun sagde fra, da hun blev bedt om konto- og personnummer. Det ville hun ikke aflevere, fortæller Minna Rasmussen.

Søren Olsen, formand for Røde Kors i Odsherred, og Inga Sørensen, formand for Røde Kors i Kalundborg, forstår begge godt, hvis call­centrenes opførsel kan få den modsatte effekt af den ønskede, og Inga Sørensen vil nu kontakte hovedkontoret om sagen:

- Jeg synes personligt, at indsamlingsmetoden ikke er tiltalende, fortæller hun.

Nordvestnyt har fået et svar på kritikken fra dialogkonsulent Benjamin True Hansen, der har ansvaret for telemarketing hos Røde Kors. Dialogkonsulenten fortæller, at den kritiserede praksis følger etiske retningslinjer og vil fortsætte.

 

 


Nyhedsoverblik