Rekord i spiritus-ulykker

Alkohol og bil-kørsel hører ikke sammen. Men i sydlige del af vores region bliver de to ting alligevel alt for ofte blandet sammen. Hver femte gang der sker en alvorlig trafikulykke, viser det sig, at føreren har drukket.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Tolerancen over for spritbilisme er ikke stor i den Sydsjællandske by Præstø.

- Jeg synes, det er forkert at køre rundt og have mulighed for at slå andre folk ihjel, fordi man hellere vil sove i sin egen seng, end at overnatte på en kammerats sofa, siger Danni Wolf fra Præstø.

- Det er skrækkeligt, når man har børn, der færdes på gaderne. At de ikke tænker, at vi må tage en taxa hjem eller få nogen til at køre os, siger Karen Hemmingsen fra Præstø.

Men netop Sydsjælland og Lolland-Falster har rekord i trafikulykker med spiritus involveret. Det viser helt nye tal fra Rådet for Større Færdselssikkerhed.

- Jeg synes, det er umoralsk, at folk siger, at sandsynligheden for at blive standset er ikke så stor, så vi tager chancen, siger John Pedersen, som er Leder af Færdselsafdelingen i Sydsjællands- og Lolland-Falsters Politikreds.

I perioden 2003 til 2007 var der i alt 1997 trafikulykker med personskade i Sydsjællands- og Lolland-Falsters politikreds. I 394 af tilfældene var føreren påvirket af spiritus.

- Det enste, vi kan gøre, er at øge kontrollen, og det kræver, at der bliver sat ressourcer af til det. Og det er nok ikke lige tiden til det, siger John Pedersen.

I det sensste døgn har politiet standset tre spirituspåvirkede bilister, og bare i år har flere personer mistet livet ved trafikulykker, hvor føreren havde drukket.
I Sydsjællands- og Lolland-Falsters Politikreds er der alkohol involveret i 19,7% af de alvorlige ulykker. I Københavns Politikreds er det kun 7,51%.
I følge John Pedersen er det ikke tilfældigt at netop befolkningen i udkantsområder oftere kører med spiritus i blodet en foreksempel i de større byer.

- Der er større afstande i randområderne. Det betyder mindre risiko for at møde en patrulje, men også dårligere mulighed for at benytte offentligt transport til hjemturen, siger John Pedersen.

I Præstø godtager borgerne ikke nogen undskyldninger.

- Har man råd til at drikke, har man også råd til en taxa hjem, fastslår Ejner Neuschwang fra Præstø.

- Jeg mener, det skal stoppes med det samme, slutter Salko Dautovic fra Vordingborg.

 


Nyhedsoverblik