Rejsekortet: Kun få glemmer at tjekke ud

Rejsekortets passagerer har ikke svært ved at tjekke ud eller bruge automaterne, mener direktør bag kortet.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Når en test fra Danmarks Tekniske Universitet viser problemer med brugervenligheden på det nye rejsekort, så stemmer det ikke overens med de hidtidige erfaringer. Her har passagererne ikke haft de problemer, som bliver beskrevet i DTU-testen.

Det understreger direktør Bjørn Wahlsten fra Rejsekortet i forbindelse med, at en test fra DTU med 67 rejsende viste problemer med at huske tjek-ud ved udgangen og besvær med at benytte automater på stationerne.

- Vi har indtil nu haft to millioner rejser, og problemet med manglende tjek-ud er på et meget, meget lavt niveau, siger Bjørn Wahlsten, der sammenligner med internationale erfaringer.

Ifølge hans vurdering lærer kunderne utroligt hurtigt at vænne sig til tjek-ud-terminalerne på stationen. Selskabet har også søgt at adskille dem fra tjek-ind-terminalen ved hjælp af en rød måtte.

Samtidig bliver rejsende typisk mindet om behovet for at tjekke ud af andre rejsende på stationen. Og i toget bliver man via højttaler mindet om den nye praksis.

Heller ikke problemer med brugen af automater kan Bjørn Wahlsten nikke genkendende til.

- Vi har ikke hørt, at de skulle give de store problemer, siger Bjørn Wahlsten.

Han understreger dog samtidig, at man ikke mener at have skabt et perfekt system og i høj grad lytter til reaktion fra kunderne. Også de mange rapporter, der kommer ud af testen på DTU, vil blive læst godt igennem.

Rejsekortet er i dag allerede i drift på Sjælland og flere andre steder i landet.

/ritzau/


Nyhedsoverblik