Rejsekortet kritiseres for at gemme data om passagererne

Transportministeren vil have Kammeradvokaten til at granske, om firmaet bag rejsekortet tolker loven korrekt.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Selskabet bag rejsekortet, Rejsekort A/S, gemmer oplysninger om alle passagerers rejser i fem år.
 
Hvert eneste tjek ind og tjek ud med rejsekortet og prisen for rejserne ender i en stor database, som siden 2011 har registreret mere end 100 millioner rejser.
 
Tilsammen udgør oplysningerne et mønster over alle kundernes personlige bevægelsesmønster.
 
Transportminister Magnus Heunicke (S) er ikke sikker på, at Rejsekort A/S overhovedet tolker loven korrekt, og han vil undersøge sagen:
 
- Vi kan ikke fra ministeriets side se, at det skulle være dokumenteret, at loven stiller krav om, at man gemmer dataene i fem år. Derfor har jeg i dag besluttet, at jeg beder Kammeradvokaten undersøge, om tolkningen af reglerne for rejsekortet er korrekt, siger han.
 
Krænker ret til privatliv

Forbrugerrådet Tænk mener, at den femårige opbevaring af kundernes rejseaktiviteter er en alvorlig udfordring af "retten til privatliv".
 
- Så mange data i så mange år øger risikoen for et data-læk. Fem år er meget vidtgående, og det går ikke, siger Anette Høyrup, seniorjurist hos Forbrugerrådet Tænk, til Jyllands-Posten.
 
- Selvfølgelig skal de opbevare nogle data af hensyn til regnskab. Men de må kunne lave nogle mellemregninger, der gør, at de kan slette bevægelsesmønstrene løbende.
 
843 medarbejdere har ifølge Rejsekort A/S adgang til personlige oplysninger om den enkelte kundes rejser.
 
Direktør i Rejsekort A/S Bjørn Wahlsten siger, at "bogføringsloven tilskriver, at vi skal gemme alle data i fem år". Direktøren erklærer sig åben for mindre registrering, hvis det var tilladt.
 
/ritzau/


Nyhedsoverblik