Rejsegaranti koster DSB otte millioner

Dårlige skinner og forsinkede tog koster DSB dyrt. Siden indførelsen af rejsegarantiordningen er der udbetalt otte millioner kroner til passagererne.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Dårlige skinner og forsinkede tog har efter indførslen af rejsegarantiordningen været dyre for DSB. Siden indførslen i oktober sidste år har forsinkede tog kostet togoperatøren i nærheden af otte millioner kroner, skriver 24timer.

- Beløbet er blevet nogle millioner større, end vi havde forventet, og det skyldes hovedsageligt skinneproblemer, siger Bjørn Wahlsten, der er salgsdirektør for DSB's fjern- og regionaltog.  Forsinkelserne forekommer primært i trafikken over Storebælt.

Endagsrejsende tegner sig for halvdelen af de udbetalte erstatninger. Togrejsende med pendlerkort kom først med i ordningen 1. januar i år og tegner sig for den anden halvdel.

På trods af de mange erstatninger mener Bjørn Wahlsten, at DSB er bedre end sit rygte.

- 90 procent af togene kører med mindre end fem minutters forsinkelse. Det er faktisk ret sjældent, at vi er over en halv time forsinket. Virkeligheden er, at vi kører præcist, så man kan roligt tage toget, beroliger Bjørn Wahlsten.

Den betragtning er pendler og talsmand for pendlergruppen mellem Kalundborg og København H. Nis J. Vind ikke enig i.

Han har som pendler fået 1000 kroner i erstatning i år på grund af forsinkede tog mellem Kalundborg og København H.

Indførelsen af rejsegarantien har pudsigt nok medført færre klager. Tidligere modtog DSB 2000 klager hver måned. Men efter indførelsen af rejsetidsgarantien 1. oktober sidste år er antallet faldet med små 100 klager hver måned, oplyser kundecenterchef Anne-Lise Bach Sørensen.


Nyhedsoverblik