Rederidirektør: Vi har betalt erstatning

- Hvis søfolkene fra "Danica White" skal have yderligere erstatning, må det være en offentlig opgave, mener rederiet bag skibet.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Hvis søfolkene om bord på det danske fragtskib "Danica White" skal have erstatning for tort, svie og smerte efter 83 dage som gidsler hos somaliske pirater i 2007, så er det en offentlig opgave.

Det mener direktør Jørgen Folmer fra rederiet H. Folmer og Co.

- Vi har jo udbetalt den erstatning, de har krav på i henhold til søloven. Det er erstatning for det, de har mistet af ejendele, og det er sygedagpenge i henhold til sømandsloven, siger Jørgen Folmer.

Tre år efter kapringen af det danske fragtskib skal Østre Landsret tage stilling til, om det var i orden, at Københavns Byret i august sidste år frifandt rederiet H. Folmer og Co. for erstatningsansvar over for søfolkene, selv om byretten fandt, at kaptajnen havde handlet uagtsomt ved ikke at tage de nødvendige skridt for at imødegå pirattruslen.

Retten slog dog samtidig fast, at selv om der var handlet uagtsomt, ville skibet formentlig ikke have kunnet undgå piraterne og kapringen alligevel.

- Hvis søfolkene skal have erstatning for tort og skade er der det, der hedder offerskadeerstatning, hvor en person har et krav mod en anden, som ikke kan eller vil betale. Den vej burde man have gået i første omgang, siger Jørgen Folmer med henvisning til fagforbundet 3F's Transportgruppe, der har anket sagen til landsretten på vegne af de fire søfolk.

Forhandlingssekretær i 3F's Transportgruppe, Henrik Berlau, har varslet, at fagforbundet møder op med ny ammunition i retten.

3F's Transportgruppe går efter en erstatning på i alt 1,3 millioner kroner til de fire søfolk. Søfolkene lider ifølge Berlau fortsat under de traumatiske oplevelser, de blev udsat for under det 83 dage lange gidsel-mareridt.

Rederidirektøren er ikke ukendt med retssager. Ifølge eget udsagn har han brugt 1,2 millioner kroner på at få retten til at drive skibene tilbage.

Siden kapringen af "Danica White" har han kæmpet ved domstolene for at få omgjort Søfartsstyrelsens og siden Ankenævnet for Søfartsforholds beslutning om at fratage rederiet retten til at drive skibene efter de internationale miljø- og sikkerhedscertifikater i 2007.

Driften af skibene efter disse forskrifter varetages fortsat af rederiet Erria.

 

Sagen kort om "Danica White"-kapringen:

* 1. juni 2007: Fragtskibet "Danica White" fra rederiet H. Folmer og Co. kapres af somaliske pirater i internationalt farvand på en position 210 sømil fra Somalias kyst og 280 sømil øst for Mogadishu. Skibet var på vej fra Dubai til Mombasa i Kenya.

* Fem danske søfolk tages som gidsler. Det drejer sig om kaptajnen samt de fire søfolk Jens Peter Skov Jensen, Kim Lassen, Gert Lønborg Jørgensen og Tage Kramer.

* 22. august: Gidslerne frigives efter 83 dage i piraternes varetægt, angiveligt mod en løsesum på fire millioner kroner.

* August 2008: Københavns Byret giver søfolkene medhold i, at kaptajnen handlede uagtsomt ved ikke at tage de nødvendige skridt for at imødegå pirattruslen. Men søfolkene fik alligevel ikke erstatning fordi det konstateres, at skibet med sin fart formentlig ikke var hurtigt nok til at sejle fra piraterne i hurtiggående motorbåde.

* Søfolkene krævede en samlet erstatning på i alt 1,3 millioner kroner.

* Fagforbundet 3F's Transportgruppe har anket sagen til Østre Landsret. Sagen ventes at starte i Landsretten den 10. september - det er mere end tre år efter, at søfolkene blev sat på fri fod af kaprerne.

* Tre uger før kapringen blev rederiet H. Folmer og Co. - som danmarkshistoriens første - frataget retten til at drive sine 13 skibe efter de internationale sikkerheds- og miljøcertifikationer. Derfor overlod rederiet det sikkerhedsmæssige ansvar for skibene til rederiet Erria.

 

/ritzau/


Nyhedsoverblik