Prognose: Femernbroen er unødvendig

Tysklands naturfredningsforening udgiver kritisk rapport om den faste forbindelse over Femern bælt

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

De trafikprognoser for en kommende Femern Bælt-forbindelse, som det danske og tyske
trafikministerium har fået udarbejdet, er helt urealistiske.

- Faktisk vil broen også om 20-30 år efter vore skøn, kun blive udnyttet med op til 10 % af dens virkelige kapacitet, derfor er det et helt unødvendigt projekt, siger direktør hos Naturschutzbund Deutschland (NABU) Ingo Ludwichowski.

Naturfredningsforeningen har hele tiden været meget kritisk overfor forbindelsens påvirkning af miljøet i Østersøen, men nu mener den også, at der er sket graverende regnefejl i det materiale som ligger bag beslutningen om at gennemføre projektet.

I stedet for at regne med, at omkring 8.000 motorkøretøjer og 100 tog vil passere broen per dag, er det ifølge NABU kun realistisk at forvente godt 5.000 motorkøretøjer og højst 36 tog. Derved vil kapaciteten af broens firesporede motorvej kun blive udnyttet med 10%. Tilsvarende vil kun 5% af jernbanesporenes kapacitet blive udnyttet.

I og med at mængden af trafik på broen altså må forventes at blive lavere end antaget i prognoserne, formindskes også indtægterne og dermed broens rentabilitet, hævder naturfredningsforeningen. Faktisk peger de på at slutsedlen på broen kan komme til at lyde på op mod 33 mia. mere end det først beregnede

- Og jeg spørger mig selv om de danske skatteydere og danske folketingsmedlemmer er klar til at betale det selv, siger Malte Siegert, der er koordinator hos NABU


Nyhedsoverblik