Prisen på Femern-bro stiger

Prisen på at bygge en bro over Femern Bælt er steget med 7,5 milliarder - allerede før byggeriet er gået i gang. Trafikministeren vil have en forklaring.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

 

 

 

 

 

 

Siden Danmark og Tyskland for to år siden aftalte at etablere en fast forbindelse mellem de to lande, er prisen for en bro steget med omkring 7,5 milliarder kroner - godt 22 procent - inden man har taget det første spadestik.

Det oplyser flere kilder tæt på projektet til Jyllands-Posten.

Da politikerne aftalte danmarkshistoriens største byggeprojekt, var prisen for den bro, der foretrækkes, 33 milliarder kroner, mens en tunnel blev sat til 41 milliarder kroner.

Nu kommer der nye oplysninger fra Femern

- Indtil videre står de to forslag næsten lige, hvad angår teknik, sikkerhed og økonomi, lyder det.

 

På den baggrund vurderer en række eksperter, at Femern forbindelsen kan ende med at blive en tunnel.

 

Trafikminister Hans Christian Schmidt har nu indkaldt  bestyrelsen bag Femern Bælt til et hastemøde mandag. På mødet skal bestyrelsen redegøre for økonomien i projektet over for ministeren

 


Nyhedsoverblik