Politisk parti går ind i kampen om gratis Storebæltsbro

Det skal være gratis at køre over Storebæltsbroen, mener Liberal Alliance.partiets ide til, hvordan pengene ellers skal findes, møder dog hård kritik.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Liberal Alliance vil fjerne brotaksten på Storebæltsbroen som led i de kommende finanslovsforhandlinger. Det skriver Fyens Stiftstidende onsdag.

Få dage inde i avisens kampagne "Broafgift - nej tak!" får Stiftstidende altså politisk opbakning til ønsket om gratis bro for bilister over Storebælt.

Danskerne betaler i forvejen så rigeligt for at køre på de danske veje, lyder det fra partiet i sit udspil.

For at støtte områderne på begge sider af broen, foreslår Liberal Alliance, at det fremover skal være gratis for biler, busser og lastvogne at køre over Storebæltsbroen.

LA: Gratis bro vil give mere vækst

Hvis afgiften fjernes, vil det umiddelbart kunne aflæses i områdernes økonomiske vækst, og det vil binde Danmark endnu bedre sammen, lyder argumentet fra Liberal Alliance.

- Storebæltsbroen har vist sig at være en virkelig god idé. En ny analyse fra Transportministeriet viser faktisk, at der i 2011 var 72 pct. flere, der pendlede mellem Sjælland og Fyn og Trekantsområdet end i 1998. De samfundsøkonomiske gevinster ved broen skal måles i hundredevis af milliarder og ved at fjerne betalingen, gør vi de gevinster langt større, siger Liberal Alliances formand, Anders Samuelsen.

Finansieringen kommer fra Liberal Alliances finanslovsforslag, der bliver fremlagt i den nærmeste fremtid. Her er der finansiering fra nulvækst og effektiviseringer i den offentlige sektor og en mindskelse af erhvervsstøtten.

- De penge, der i dag kommer ind i broafgift og som bruges på drift, gældsafvikling og andre transportinvesteringer gennem Infrastrukturfonden, har vi fundet andre steder i økonomien, så der ikke efterlades noget hul. Samfundsøkonomisk er det her en meget fornuftig prioritering, som vi håber, vores kolleger i de andre partier vil lytte til, siger Anders Samuelsen.

Fugle på taget

Forslaget kommer få dage efter at Fyens Stiftstidende lancerede en aktivistisk kampagne netop for at fjerne broafgiften for de 30.000 bilister, som dagligt kører de 18 kilometer mellem Fyn og Sjælland. De seneste dage har avisen dokumenteret i kroner og øre, hvordan fynske firmaer ikke blot betaler for bruge broen, men også mister vækst, når de fravælger Sjælland i forretningen på grund af broafgiften.

Fra De Konservative er der opbakning til Liberal Alliancens udspil. Det fynske folketingsmedlem Mai Mercado er ganske enig i, at broen skal være gratis, men hun frygter, at finansieringsforslaget fra Liberal Alliance mest af alt ligner fugle på taget.

- Jeg håber også, at broafgiften kan bliver helt fjernet, men realistisk tror jeg mest på en gradvis sænkning af taksterne, siger Mai Mercado.

Socialdemokraternes fynske medlem Trine Bramsen afviser blankt Liberal Alliances finansieringsform med effektiviseringer og besparelser i den offentlige sektor, men hun ønsker også taksterne nedsat på broen.

- Det er klart for enhver, at det er det, jeg arbejder på hver dag på Christiansborg. Taksterne er dybt urimelige, men jeg har ikke opbakning til det i mit parti, så jeg forsøger at overbevise mine kollegaer, men finanseringen skal komme fra de vækstplaner, vi har sat i værk - ikke fra vores skoler og børnehaver, siger Trine Bramsen.


Nyhedsoverblik