Politikere vil genoverveje ny bro

Det kan blive nødvendigt at lukke den revneramte Storstrømsbroen for tog og i stedet opføre en helt ny bro til jernbanetrafik mellem Sjælland og Falster, skriver Berlingske.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Sådan lyder meldingen fra Dansk Folkepartis trafikordfører, Kim Christiansen, efter at der indtil videre er fundet to revner i den 74 år gamle bro, der derfor er blevet lukket i foreløbig tre uger for at blive repareret.

Ifølge Kim Christiansen er det uholdbart, hvis broen bliver et upålideligt led i forbindelse med den kommende Femern-forbindelse og udbygning af jernebanenettet på Sjælland for over 50 milliarder kroner.

- Hvis vi bruger mere end 50 milliarder kroner på at lave et effektivt transportsystem, virker det helt grotesk, at vi har en gammel bro, som måske er ved at styrte sammen, og som man bliver nødsaget til at lukke tre-fire uger ad gangen for at reparere, siger han til Berlingske.

Han har derfor kaldt transportminister Henrik Dam Kristensen (S) i samråd for at få ham til at redegøre for, hvor meget det vil koste at bygge en helt ny jernbanebro eller renovere den nuværende, så den fremover vil være sikker og åben for togtrafik.

- Det nytter ikke noget, at vi kun kigger to til tre år frem. Vi skal være mere fremadrettede, og så kan det godt være, at det medfører ekstrainvesteringer i forhold til dem, vi havde regnet med, siger han.

V vil ikke overveje ny bro

Ifølge nogle ekspertvurderinger er Storstrømsbroen så gammel, at den skal udskiftes inden for de kommende 20 år.

Ifølge andre vurderinger er det i forbindelse med Femern-forbindelsen nødvendigt at opføre en ny, tosporet jernbanebro i stedet for Storstrømsbroens nuværende ene spor. Rådgivningsfirmaet COWI har tidligere beregnet, at en helt ny bro vil koste mellem 1,7 og 3,2 milliarder kroner. Trafikordfører Lars Barfoed (K) anerkender, at det kan blive nødvendigt med en ny bro. Men foreløbig afventer han de tekniske undersøgelser, som Banedanmark i øjeblikket er i gang med. Men:

- Hvis kapaciteten og effektiviteten over broen ikke er tilstrækkelig, betyder det, at togtrafikken via Femern Bælt bryder sammen, lyder det fra Lars Barfoed.

Trafikordfører Kristian Pihl Lorentzen (V) vil ikke være med til at overveje en ny bro.

Til gengæld er han villig til at afsætte ekstra midler til at fremtidssikre den knap 3.200 meter lange bro.

- Selvfølgelig skal der være en sikker forbindelse over Storstrømmen. Ikke bare af hensyn til Femern-forbindelsen. Der er en hel landsdel dernede, der har brug for det, siger han.

Omfanget af skaderne skal undersøges

Venstremanden påpeger, at spørgsmålet om en ny bro tidligere er blevet diskuteret af partierne bag forliget om Femern-forbindelsen. Men de afviste en dobbeltsporet bro med henvisning til, at det ville gøre Femern-projektet for dyrt. Men en ny redegørelse af broens tilstand skal tages alvorligt.

- Der skal givetvis bevilges ekstra penge. Der er allerede sat penge af, men det er måske ikke nok, siger han.

Transportminister Henrik Dam Kristensen oplyser til Berlingske, at han har »bedt Banedanmark om at få en grundig undersøgelse« af broen.

- Så vi kan se omfanget af skaderne og broens tilstand og derefter få et ordentligt beslutningsgrundlag til at se på, hvad der skal ske med broen.


Nyhedsoverblik