Pendlere på Sydhavsøerne utilfredse med ny køreplan

En ny køreplan fra DSB giver længere rejsetid, mindre komfort og dårligere forbindelse til bus – og lokalbaner, mener pendlerne i den sydlige del af regionen.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Pendlerne på Lolland, Falster og Møn er ikke ligefrem begejstrede for den nye køreplan fra DSB, der træder i kraft til december.

Blandt andet kommer stort set alle myldretidstog mellem området og København til at være dobbeltdækker tog og det falder ikke i god jord. Det skriver Folketidende.

- Dobbeltdækkertogene er ikke så komfortable at sidde i som i IC3 togene. Dertil kommer, at der ikke er internet i dobbeltdækkerne og på grund af togets metalkonstruktion er der på lange strækninger heller ikke mobilforbindelse, siger den lokale pendlertalsmand Henrik Larsen til avisen.

Den lokale formand for pendlerne mener ikke, at de er blevet hørt i forbindelse med den nye køreplan, som kommer til at gælde de kommende tre år.

- Vi blev lovet at blive hørt, da vi kom med indvendinger, men der er ikke flyttet et komma, siger Henrik Larsen til Folketidende.

Ændringer i køreplan

Fremover kommer der til at gå to tog i timen mellem København og Sydhavsøerne med 11 minutters mellemrum. Et hurtigtog og et såkaldt bumletog. De hurtige tog vil ikke længere stoppe i Nørre Alslev, Eskilstrup eller Valby, hvilket Henrik Larsen mener, er et stort problem.

Derudover kan pendlere fra Rødby heller ikke længere komme tidligt med et tog mod Nykøbing eller Sjælland. Movias køreplaner for bus og tog bliver også lavet til december, kender formanden ikke endnu, men han frygter ifølge Folketidende, at at nye togtider på Sydbanen ikke kommer til at hægne sammen med bustider og afgange på Lollandsbanen.


Nyhedsoverblik