Pendlere frygter ny togkøreplan

Fra søndag den 13. december træder DSB's nye togplan I kraft. Det får store konsekvenser for pendlerne. Det gælder især de morgenfriske, der tager de tidlige tog.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

På Tølløse station venter Bjarne Lauersen på morgentoget. Det foregår efter en fast skabelon.

- Jeg tager toget 4.58 ind til Valby, så har jeg et kvarters gang, så passer det med, at jeg kan være på arbejde klokken 6.00, fortæller Bjarne Lauersen.

Den plan har kørt på skinner for Bjarne Lauersen i 14 år, hvor han har kunnet tage ind til medicinalfirmaet Lundbeck, hvor han arbejder som vagt. Men fra på søndag kan han ikke længere følge den skabelon.

- Jeg kan ikke længere tage det tog, så kommer jeg for sent på arbejde, og jeg kan ikke ændre mine arbejdstider, slår Bjarne Lauersen fast.    

En ny plan kræver nye metoder

Fra søndag den 13. december træder DSB's nye togplan I kraft. Det er den største ændring i 18 år, og det får stor betydning for pendlerne. Med den nye køreplan har DSB blandt andet rykket de tidligste tog, så de kører senere på morgenen.

For Bjarne Lauersen betyder det, at han kommer 16 minutter senere til Valby, og han kan derfor ikke nå at komme på arbejde til tiden.

Han har derfor været nødt til at købe en bil, og efter 14 år er han ikke længere DSB-kunde.  

- Det er vemodigt. Jeg har egentligt haft det godt med min avis og mit morgentog, det har været dejlig afslappende. Nu skal jeg ud på motorvejen. Det er ikke med min frie vilje, lyder det fra Bjarne Lauersen.

For Jesper Helstrup, der dagligt pendler fra Holbæk til Glostrup, kan det i værste tilfælde komme til at koste ham jobbet som skraldemand, at han ikke kan nå på arbejde til tiden med den nye togplan.

- På længere sigt kan det betyde, at mine arbejdskollegaer ikke gider lave mere end mig, de bliver jo nødt til at starte, før jeg er mødt, hvis vi skal nå hele ruten, fortæller Jesper Helstrup.

Den nye plan er for flertallets bedste

Selvom den nye køreplan får store konsekvenser for Bjarne Lauersen, mener DSB, at de nye ændringer gavner flertallet.

- Det er klart, at der vil være nogle enkelte, for hvem det her er skidt. Men jeg er nødt til at understrege, at for langt de fleste, vil det her være en forbedring. Netop fordi vi har været inde og se, hvordan kan vi gøre det godt for så mange som muligt

Ifølge DSB er der omkring 15 personer på de forskellige morgentog. De pendlere skal nu finde en ny måde at komme på arbejde.

Hør pendlerne fortælle om deres frustrationer i indslaget herover.


Nyhedsoverblik