Pendler: Fremover bliver jeg tvunget til selv at køre i bil

Flere har henvendt sig til os på TV ØST siden vi i går sendte indslaget om pendleren Bjarne Lauersen og hans bekymringer omkring den nye togplan.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

På søndag den 13. december skifter DSB deres gamle køreplan ud med en ny og ændret version. DSB’s overordnede hensigt med den nye plan er at skære ned på tog i ydertidspunkterne for at tilgodese pendlere i spidsbelastningstidpunkterne i myldretiden.

I går sendte vi indslaget om Bjarne Lauersen, der hver morgen pendler til København. Det har han gjort i 14 år. Men nu har han købt en bil, fordi den ændrede køreplan vil betyde, at han ikke kan komme på arbejde til tiden.

Se også: Pendlere frygter ny togkøreplan

Henvendelser fra seere

Siden vi sendte indslaget har flere skrevet til os med lignende historier.

Helle Nielsen tager hver morgen toget fra Knabstrup til Jyderup klokken 05.51. Fremover kører toget 50 minutter senere. Og derfor kan hun ikke være på arbejde til tiden.

- Jeg kan ikke nå til min arbejdsplads kl 7.00, så det vil sige, at jeg kommer cirka 10-15 minutter for sent hver dag. Det er bare ikke okay. Der må DSB lige tænke på dem som tager toget hver dag tidligt om morgenen. Jeg er en meget utilfreds kunde i øjeblikket, skriver hun.

Kan ikke nå den sidste bus hjem

Også Annegrethe Jensen er godt utilfreds med DSB’s ændringer. Hun plejer at tage afgang 23.28 fra Københavns Hovedbanegård mod Odense, når hun skal hjem fra aftenvagt, der slutter klokken 23. Derfor kan hun ikke nå et tog klokken 23.02 eller 23.10, som DSB henviser til, at man kan tage i stedet.

- Jeg må derfor vente til 00.02 med at komme med toget mod Ringsted, hvor så den sidste bybus 401A mod Benløseparken er kørt. Den kører nemlig 00.19. Hvis 23.28 stadig var i køreplanen kunne denne sidste bus være nået, skriver hun.

Hun bakkes op af Frank Toftum, der pendler til Nykøbing Falster fra Glumsø hver dag. Han synes, at togplanen er en væsentlig forringelse.

Halvanden times ekstra ventetid

- Der er kommet nyt minuttal på togene, der kører fra Nykøbing. Minuttallene er 48 og 59. Det vil sige at togene kører lige inden passagererne får fri fra arbejde, og må som følge deraf vente i lang tid på et tog. For mit vedkommende forlænger det min ventetid med 1 time og 31 minutter dagligt, skriver Frank Toftum og fortsætter.

- Den nye køreplan bevirker, at jeg fremover bliver tvunget til selv at køre i bil.

I går spurgte vi DSB, hvad de siger til de mange historier fra folk, der har fået markante ændringer i deres hverdag. De fastholder, at selvom den nye køreplan vil få store konsekvenser for nogle få, så mener de, at køreplanen gavner langt de fleste.

- Det er klart, at der vil være nogle enkelte, for hvem det her er skidt. Men jeg er nødt til at understrege, at for langt de fleste, vil det her være en forbedring. Netop fordi vi har været inde og se, hvordan kan vi gøre det godt for så mange som muligt, siger Tony Bispeskov, der er informationschef i DSB.


Nyhedsoverblik