OL-stadion er inspireret af Holbæk-skulptur

Den Basel-baserede arkitektduo Herzog & de Meurons OL-stadion i Beijing har en umiskendelig lighed med Olafur Eliassons kunstpavillon i Strandparken i Holbæk.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Olafur Eliasson selv er sikker på, at arkitektduoen har ladet sig inspirere af hans flettede værk. Det skriver Holbæk Amts Venstreblad.

I 2000 indviede Olafur Eliasson selv sin smukke pavillon af flettede stålbånd i Strandparken i Holbæk. Olafur Eliassons første unikke kunstværk af denne art. I Beijing står arkitektduoen Jacques Herzogs og Pierre de Meurons OL-stadion, kaldet Fuglereden, og ligner i høj grad en inspiration fra Olafur Eliasson.

Eliassons pavillon i Strandparken i Holbæk var hans første permante udsmykning overhovedet, og Fuglereden i Beijing er ikke en tro kopi af Eliassons pavillon. Men når man har set Olafur Eliassons pavillon i Holbæk, kan man ikke undgå at få den tanke, at den schweiziske arkitektduo har kigget grundigt på Eliassons flettede kunstværker i fladjern, som han senere har lavet omkring 10-15 stykker af i forskellige udformninger, en del som pavilloner, men blandt andet også som den hængende skulptur med stålbånd, der kører rundt som en stort garnnøgle i et kunstcenter i München - bygget af Herzog og Meuron.

Olafur Eliasson vil ikke sige ja til, at Jacques Herzog og Pierre de Meuron direkte har kopieret ham, men at arkitektduoen har ladet sig inspirere af hans Strandparken-pavillon og lignende af hans flettede kunstværker, er Olafur Eliasson ikke i tvivl om.

- De har helt sikkert set den, og det er helt sikkert, at de er blevet inspireret af en række af de værker, jeg har lavet. Men man skal passe på med at sige, at man stjæler hinandens idéer, og det vil være forkert at sige, at de bare har kopieret. Jeg kender Herzog og de Meuron, og de er i deres arbejder kendt for at bruge kunstneriske forslag i deres byggerier. Ikke at jeg direkte er blevet inddraget, men der er formelle ligheder, og de er tydeligt blevet inspireret af en række af mine værker, siger Olafur Eliasson til Holbæk Amts Venstreblad.

Han fortæller endvidere, at det er alment kendt, at hvis den Basel-baserede arkitektduo ser et meget fremadrettet kunstværk, så vil det ofte være sådan, at de bruger det i deres byggeri.

- Jeg arbejder blandt andet en del med værker i spejle og glas, og det har også inspireret dem blandt andet i Barcelona, hvor de har lavet en række kalejdoskopiske værker inde i bygningen. Så spørgsmålet om Fuglereden i Beijing er, om den ville have set anderledes ud, hvis ikke jeg havde lavet pavillonen i Holbæk, slutter Olafur Eliasson.

Holbæk Amts Venstreblad har forsøgt at få en kommentar fra Herzog og de Meuron, men arkitektfirmaets sekretær meddeler, at de to arkitekter ikke ønsker at svare på spørgsmål, men at der kan indsendes en anmodning om et interview, og så vil arkitektduoen tage stilling til, om det er noget, de vil svare på senere.


Nyhedsoverblik