Økonom: Femern-forbindelsens økonomi hænger ikke sammen

De økonomiske beregninger, der ligger til grund for Femern-forbindelsen er kunstigt pustet op, hævder økonom.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Økonomien bag den nye, faste forbindelse under Femern Bælt er alt andet end sikker.

Det fastslår økonomen Ib Lunde Rasmussen fra LR Consulting i et læserbrev i Dagbladet Børsen torsdag.

Økonomien bag forbindelsen forudsætter, at trafikken tværs over Femern vil stige med 360 procent indtil 2046 – og det er alt andet end sikkert, at det vil ske, skriver Ib Lunde Rasmussen.

Han peger også på, at man indregner de mange kunder, der kun rejser frem og tilbage til Scandlines Bordershop, med i trafikken over Femern – på lige fod med ferierejsende og andre Tysklandsfarende, der betaler fuld pris for at sejle med. Hvis de rejsende til bordershoppen ikke regnes med, så er trafikken over bæltet faldende – en tendens der godt kan fortsætte i de kommende år, siger han.

Derfor frygter han, at Femern A/S vil ende i en rentefælde, der kan true broens økonomi.

Femern-projektet skal efter planen koste 50 milliarder kroner.


Nyhedsoverblik