Øget trængsel på Køge Bugt motorvejen frem til efteråret

Fra fredag den 22. maj og frem til efteråret vil der være yderligere trængsel på Køge Bugt motorvejen, hvor der skal lægges ny asfalt.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Lige nu er det en noget ujævn fornøjelse at køre på Køge Bugt Motorvejen, men om nogle måneder er det slut, da Vejdirektoratets entreprenører i pinsen tager hul på de forberedende arbejder for at lægge det øverste lag asfalt. Det skriver direktoratet i en pressemeddelelse.

Arbejdet med at udbygge Køge Bugt Motorvejen fra seks til otte spor har stået på siden september 2012. Første etape, som er strækningen Greve S til Solrød S, er otte kilometer lang og mangler kun det sidste lag asfalt og nye striber for at være helt færdig. Etape to er strækningen fra Solrød S til Køge, og den del af udbygningen er færdig i 2018.

- Vi glæder os til i efteråret, hvor slidlaget er lagt på 1. etape, og vi kan aflevere en otte-sporet motorvej til trafikanterne. Og en motorvej, hvor køreglæden er i top. Det skal være skidt, før det bliver helt godt, så nu må trafikanterne hen over sommeren nøjes med tre spor i hver retning, og dermed mere trængsel på strækningen, siger Robin Højen Madsen, projektleder i Vejdirektoratet.

Et kørespor forsvinder

Arbejdet starter fredag den 22. maj om aftenen og vil stå på til slutningen af september måned. Hen over pinsen lægges trafikken om, og der inddrages et spor i hver retning, så trafikanterne efter pinsen vil have tre spor i hver retning. Hastigheden sættes til 80 km/t.

- Køge Bugt Motorvejen er en af Danmarks mest trafikerede veje, og mange pendlere er afhængige af ruten for at komme til og fra arbejde. Derfor er det vigtigt for os at holde så mange spor som muligt åbne. Kun i forbindelse med trafikomlægninger vil der i weekender være færre spor til trafikken, forklarer Robin Højen Madsen.

Trafikken mere jævnt fordelt i pinsen

Trafikomlægningen sker i pinsen, fordi trafikken i weekender og på helligdage er mere jævnt fordelt over døgnet end på hverdage. På den måde bliver der samlet set færre køer.

Entreprenøren går i gang fredag den 22. maj om aftenen, så det vil genere pinsetrafikken ud af hovedstaden i aftentimerne. Mandag den 25. maj er den helt store hjemrejse dag efter pinseferien, og her må man påregne længere rejsetid, dels fordi der vil være rigtig mange på vejene, og fordi der nu er et spor mindre på Køge Bugt Motorvejen.

Trafikanterne skal i pinsen væbne sig med tålmodighed. Der kommer til at foregå en masse på strækningen, og det kan give forlænget rejsetid. Motorvejen er meget sårbar over for hændelser, så der skal meget lidt til for at trafikken forsinkes.

Trafikken rykkes til øst og så vest

I pinsen er der endnu et vejarbejde på Køge Bugt Motorvejen dog på 2. etape. Banedanmark skal have lavet en jernbaneunderføring cirka 400 meter nord for rampeanlæg 32 ved Lyngvej, Køge. Det betyder, at alle seks spor skal lægges over i vejens østlige side altså ud mod vandet.

Trafikken vil være placeret således frem til oktober, hvor alle seks spor flyttes over i motorvejens vestlige side, så entreprenøren kan komme til at arbejde i modsatte side. Arbejdet med sporunderføringen vil vare frem til sommeren 2016.

Slidlagsarbejdet vil medføre visse trafikale ændringer hen over sommeren, som Vejdirektoratet løbende vil informere detaljeret om.

Følg projektet.

FAKTA:

  • I gennemsnit kører der mere end 110.000 bilister hver dag på Køge Bugt Motorvejen.
  • I 2010 vedtog Folketinget at udbygge motorvejen fra seks til otte spor på strækningen <29> Greve S - <32> Køge.
  • Udbygningen er delt i to etaper, og første etape Greve S - Solrød S forventes at stå helt klar i efteråret 2015, mens anden etape Solrød S - Køge vil stå færdig i 2018.
  • I alt er strækningen 14 kilometer lang

Nyhedsoverblik