Ny Molslinje-færge trues af pirater

Den nye færge til Molslinjen skal sejle en stor omvej for at undgå pirater ved Afrikas kyst.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

En gigantisk katamaranfærge skal ud på sit livs nok længste rejse, før den til sommer skal være arbejdshest på overfarterne fra Sjællands Odde.

Færgen 'Katexpress 2' skal nemlig sejle tværs rundt om Jorden fra værftet i Hobart i Tasmanien. En samlet rejse på hele 25.000 kilometer, der tilbagelægges på 38 dage. Det betyder, at færgen skulle lægge til kaj i Danmark den 23. april.

Det skriver Børsen.

Tager stor omvej

Turen til Danmark bliver dog ikke sejlet via den korteste rute. I stedet sejler færgen via Mellemamerikas Panamakanal til Danmark. Det sker, da rederiet frygter at få problemet med pirater langs Afrikas kyst.

Turen gennem Panama-kanalen tilføjer dog et andet element af spænding på turen. Der vil nemlig være mindre end én meter frit vand på hver side af færgen på de smalleste steder af kanalen.

Normalt er katamaranfærger ikke bygget til at krydse de store oceaner – men det er præcist det, som skibet kommer til at gøre.

Derfor kommer vejrudsigten til at spille en afgørende rolle på turen. Hvis vejret tegner til at blive for hårdt, er planen simpelthen at søge havn, indtil havet igen er roligt.

Kæmpe færge

'Katexpress 2' er en meget stor katamaranfærge. Det er en såkaldt superkatamaran, der har plads til mere end 1.000 passagerer, 400 personbiler og som er mere end 100 meter langt og 30 meter bredt.

Skibet har ikke traditionelle skruer, men i stedet de såkaldte vand-jets, der sikrer hurtig fremdrift og manøvredygtighed i vandet.


Nyhedsoverblik