Se hvordan skolerne klarer sig

Et nyt digitalt værktøj giver via adgang til data om skolebestyrelser, forældre, elever, lærere, skoleledere, politikere et bedre og mere nuanceret grundlag for at udvikle skolerne og vælge skole til deres børn.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

En ny mulighed for at tjekke de forskellige grundskoler ud i hele landet blev tirsdag lanceret af minister for børn, undervisning og ligestilling Ellen Trane Nørby (V). Siden er et nyt digitalt værktøj, som giver interessenter på skoleområdet hurtig og fleksibel adgang til centrale nøgletal for grundskolerne.

Her kan forældre, elever, skoleledere, kommuner og lærere bedre sammenligne og følge med i udviklingen på skolerne. Ved hjælp af værktøjet kan man blandt andet se, hvordan eleverne trives på skolen, og hvordan de klarer sig efter 9.-klasseprøverne. Det skriver ministeriet i en pressemeddelelse.

Det nye redskab giver bedre mulighed for, at elever, forældre, skolebestyrelser, lærere, pædagoger og skoleledere kan indgå i dialog og bidrage til at styrke skolernes udvikling. Værktøjet gør det tydeligere for skoler, kommuner, skoleledere og lærere, hvor der skal sættes ind, og hvor der kan hentes inspiration.

Vil skabe åbenhed

Værktøjet gør data, som allerede er offentligt tilgængeligt, nemmere at gå til. Samtidig får skolelederne på den nye side mulighed for at skrive ind, hvorfor skolens resultater og omstændigheder ser ud, som de gør, og hvordan skolen arbejder med eksempelvis trivsel og faglighed. Endelig bliver tal fra den trivselsundersøgelse, der gennemføres af alle folkeskoler, nu tilgængelige på et mere detaljeret niveau.

- Formålet er at skabe åbenhed om skolernes resultater på en brugervenlig måde. Vi ønsker, at alle de data, vi i dag har i ministeriets databaser, skal kunne fungere som et arbejdsredskab for lærere, skoleledere, skolebestyrelser og forældre. Det er et udviklingsværktøj, der skal hjælpe skolerne til at opnå bedre resultater og klæde forældre, elever, lærere og ledere bedre på til at tale sammen om udfordringerne, siger Ellen Trane Nørby.

Med få klik kan elever og forældre, skoleledere, lærere og kommuner med det nye værktøj sammenligne skolerne ud fra data på syv parametre:

  • Elevfravær.
  • Skolens karakterer.
  • Skolens karakterer korrigeret for, hvad man kan forvente i forhold til skolens socioøkonomiske baggrund.
  • Tal for, hvordan eleverne trives socialt såvel som fagligt, ro og orden.
  • Elevernes uddannelsesstatus efter afslutningen af 9. klasse.
  • Andelen af fag dækket af undervisere med linjefagskompetence eller tilsvarende.
  • Oplysninger om elevsammensætningen på skolerne.

Her kan du se nogle af tallene fra skolerne I TV ØSTs sendeområde (kilde: ministeriet for børn, undervisning og ligestilling):

 

 

Kommune
Skoleår
Karakter - kommune
Karakter - landstal
10. klasse
Ungdomsuddannelse
Landstal 10. klasse
Landstal ungdomsuddannelse
Fravær kommune
Fravær landstal
Antal elever kommune
Antal elever landstal

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Faxe
2012/2013
6,3
6,7
49,60%
44,90%
50%
41,90%
7,20%
5,70%
262
299

 
2013/2014
6
6,7
51,60%
43,80%
50%
42,30%
7,10%
5,30%
255
299

 
2014/2015
6,5
7
 
 
 
 
6,2
5,40%
251
300

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Guldborgsund
2012/2013
5,8
6,7
53,40%
39,80%
50%
41,90%
6,40%
5,70%
411
299

 
2013/2014
5,9
6,7
55,70%
36,40%
50%
42,30%
6,20%
5,30%
404
299

 
2014/2015
6,3
7
 
 
 
 
6,70%
5,40%
398
300

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Holbæk
2012/2013
5,9
6,7
62,80%
25,60%
50%
41,90%
6,50%
5,70%
202
299

 
2013/2014
6
6,7
58,20%
31,30%
50%
42,30%
5,70%
5,30%
198
299

 
2014/2015
6,4
7
 
 
 
 
5,90%
5,40%
204
300

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kalundborg
2012/2013
6,3
6,7
54,20%
37,40%
50%
41,90%
7,10%
5,70%
216
299

 
2013/2014
6,1
6,7
52,20%
39,80%
50%
42,30%
6,60%
5,30%
213
299

 
2014/2015
6,2
7
 
 
 
 
7,30%
5,40%
221
300

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Lolland
2012/2013
5,3
6,7
43,70%
46,80%
50%
41,90%
8,40%
5,70%
232
299

 
2013/2014
5,1
6,7
43,60%
46,30%
50%
42,30%
7,90%
5,30%
228
299

 
2014/2015
5,5
7
 
 
 
 
8,10%
5,40%
221
300

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Næstved
2012/2013
6,2
6,7
44,40%
47,10%
50%
41,90%
6,20%
5,70%
391
299

 
2013/2014
6,3
6,7
41,60%
52,30%
50%
42,30%
5,90%
5,30%
399
299

 
2014/2015
6,4
7
 
 
 
 
6,10%
5,40%
383
300

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Odsherred
2012/2013
5,6
6,7
57%
32,70%
50%
41,90%
7,40%
5,70%
238
299

 
2013/2014
5,6
6,7
47,10%
41,70%
50%
42,30%
6,90%
5,30%
231
299

 
2014/2015
6,2
7
 
 
 
 
5,90%
5,40%
208
300

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Ringsted
2012/2013
6
6,7
54,20%
37,70%
50%
41,90%
6,30%
5,70%
238
299

 
2013/2014
6
6,7
48,40%
41,70%
50%
42,30%
5,50%
5,30%
237
299

 
2014/2015
6,6
7
 
 
 
 
5,10%
5,40%
231
300

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Slagelse
2012/2013
6,1
6,7
51,50%
37,70%
50%
41,90%
7,30%
5,70%
297
299

 
2013/2014
5,9
6,7
51%
37,90%
50%
42,30%
6,90%
5,30%
287
299

 
2014/2015
6,4
7
 
 
 
 
7,10%
5,40%
291
300

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Sorø
2012/2013
6,4
6,7
43,40%
52,10%
50%
41,90%
6,30%
5,70%
409
299

 
2013/2014
6
6,7
56,40%
34,20%
50%
42,30%
6,60%
5,30%
404
299

 
2014/2015
6,4
7
 
 
 
 
6,20%
5,40%
353
300

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Stevns
2012/2013
6,1
6,7
50%
41,10%
50%
41,90%
6,50%
5,70%
372
299

 
2013/2014
6,1
6,7
51,20%
35,50%
50%
42,30%
6,30%
5,30%
289
299

 
2014/2015
6,5
7
 
 
 
 
6,70%
5,40%
282
300

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Vordingborg
2012/2013
5,7
6,7
44%
47,20%
50%
41,90%
7,10%
5,70%
325
299

 
2013/2014
6
6,7
46,40%
45%
50%
42,30%
6,70%
5,30%
296
299

 
2014/2015
6,3
7
 
 
 
 
6,50%
5,40%
262
300


Nyhedsoverblik