Minister tog første spadestik på Ringsted-Femern Banen

Foto: TV ØST

Tirsdag satte transportminister Magnus Heunicke (S) gang i arbejdet med Femern-forberedelserne mellem Ringsted og Holeby.

På en mark lidt uden for Gåbense på Nordfalster var der tirsdag slået et stort telt op, og musikere spillede op til den officielle indvielse af jernbanearbejdet.

- Det er en meget stor dag - og virkelig en festlig dag, sagde Jens Ole Kaslund, projektdirektør i Banedanmark, og fortsatte:

- Efter års papirarbejde kommer vi nu i gang med noget fysisk aktivitet, og nu sker der noget i landskabet.

115 km. jernbane skal forbedres

Ringsted-Femern Banen er i fuld gang med det forberedende arbejde omkring fornyelsen og udbygningen af den 115 kilometer lange jernbanestrækning mellem Ringsted og Holeby, og i dag tog transportminister Magnus Heunicke (S) det første officielle spadestik til arbejdet.

Med et budget på 9 milliarder kroner og en tidsplan, der peger frem til 2021, er banen ét af Banedanmarks til dato allerstørste anlægsprojekter, skriver Banedanmark i en pressemeddelelse.

- Det er en stor milepæl for Banedanmark og Ringsted-Femern Banen projektet, at vi nu går i gang med anlægsarbejdet af de 18 vejbroer på Lolland og Falster. Det er første del af arbejdet med at skabe en bedre og hurtigere bane til gavn for passagererne, siger Jens Ole Kaslund, projektdirektør for Ringsted-Femern Banen.

Fremrykket arbejde

Anlægsloven forventes vedtaget i 2015, men i forbindelse med regeringens vækstpakke har Banedanmark fået mulighed for at gå i gang med nogle fremrykkede aktiviteter. Det gælder blandt andet opgraderingen af de 18 vejbærende broer på Lolland og Falster.

Udover opgraderingen af de 18 vejbroer, så udgør de fremrykkede aktiviteter også anlæg af en midlertidig station i Rødby, opgradering af stationen i Vordingborg samt facadeisolering af en række boliger, hvoraf 300 bliver færdiggjort i år.

Flere passagerer og højere fart

Ringsted-Femern Banen er et af Banedanmarks store anlægsprojekter, der frem mod 2020 skaber fremtidens jernbane, der skal gøre det muligt at fordoble passagerantallet og godstransporten. Når banen står helt færdig i 2021 vil det være muligt at køre 200 kilometer i timen mod de nuværende 120/160 kilometer i timen, hvorved rejsetiderne bliver markant sat ned.

Spadestikket foregik på lidt speciel vis, og transportministeren behøvede ingen arbejdshandsker for at klare opgaven. Han blev i stedet placeret i førerhuset på en såkaldt viberingsmaskine, hvorfra han fik lov at vibrere en spunsplade ned til den første bro.

03:09 Luk video

Tip os Har du et godt tip?

Hent vores nye TV ØST Play App
Hent vores nye TV ØST Play App
Hent vores nye TV ØST Play App