Mary på besøg på Ruds Vedby Skole

Kronprinsesse Mary var onsdag formiddag på besøg på Ruds Vedby Skole for at kaste lys på det stigende problem med mistrivsel blandt børn og unge.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Ruds Vedby Skole havde onsdag formiddag royalt besøg af Kronprinsesse Mary. Hun blev modtaget på fornemste vis af skolens elever, der flagede og hilste på. Kronprinsessen besøgte skolen for at sætte fokus på det stigende problem med mistrivsel blandt børn og unge. 

Hvert femte barn i Danmark mellem 11 og 15 år trives psykisk dårligt og problemet er stigende. Den sociale ulighed i sundhed betyder derudover, at børn af forældre med sociale problemer har større risiko for at opleve mistrivsel. Mistrivsel blandt børn og unge er derfor ikke jævnt fordelt i Danmark. 

Trivsel på skoleskemaet

Region Sjælland er den første region, som over en 5-årig periode får ekstra hjælp til at sætte trivsel på skoleskemaet, når TrygFondens og Psykiatrifondens rullende klasseværelse besøger regionens skoler. I projektet er der fokus på de skoler i regionen, hvor der er lav uddannelse blandt forældrene, hvilket kan være en indikator for sociale problemer. 
 
Onsdag hjalp Kronprinsesse Mary med til at kaste lys på det stigende problem med mistrivsel blandt børn og unge. Det skete, da Kronprinsessen, der er protektor for Psykiatrifonden, deltog i undervisningen af skoleelever i 7. A på Ruds Vedby Skole. 
 
Om Reach Out

Reach Out er et projekt med fokus på at fremme psykisk sundhed blandt skoleelver i 5.-9. klasse i Region Sjælland. Når en skole bliver en del af Reach Out, så betyder det, at både lærere og elever undervises. Eleverne undervises to gange i Psykiatrifondens mobile klasseværelse, hvor de får viden om mental sundhed. Undervisningen er legende og øvelsesbaseret. I undervisningen øver eleverne sig aktivt på at øge trivslen i klassen ved at fokusere mere på andres og egne styrker. Imellem besøgene skal lærerne arbejde videre med elevernes styrker og relationer i klassen. Lærerne deltager i to workshops, hvor de får undervisning i mental sundhed og trivsel samt støtte til forankring af indsatsen. Et Reach Out forløb varer ca. 7 uger. 


Nyt perspektiv kan hjælpe

Skoleleder Carsten Andersen fra Ruds Vedby Skole siger:

- Vi har i forvejen fokus på elevernes trivsel, og samarbejdet med Psykiatrifonden betyder, at skolen som helhed får et fagligt input fra fagfolk, der til dagligt arbejder med trivsel og får idéer til, hvordan vi selv arbejder videre med det i dagligdagen. Det, at der kommer personer udefra og arbejder med klassen, gør, at klassen som helhed måske får et nyt perspektiv på samarbejdet og trivslen i klassen, som kan hjælpe dem både nu og videre i livet.

Foto: Signe Foersom, Sorø Kommune 


Nyhedsoverblik