Lukker for strømmen

El-selskabet SEAS-NVE bryder retningslinjerne i sine forsøg på at inddrive penge fra kunderne, skriver DR Sjælland.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Det viser en sag fra Odsherred. Her har selskabet afbrudt strømmen til en småbørnsfamilie, som nu har levet uden el i over en måned, fortæller DR Sjælland.

I de tilfælde, hvor der er børn involveret, skal el-selskaberne kontakte kommunen, før strømmen bliver afbrudt. Det fremgår klart af retningslinjerne for de danske el-selskaber.

Men det er ikke sket i den pågældende sag. Og sagen er ikke enestående, erkender SEAS-NVE's økonomidirektør Ole Hillebrandt.

- Når vi kommer ud og lukker for strømmen, sker det ofte i dagstimerne, hvor kunden ikke er hjemme. Så lukker vi for strømmen udefra, og det er jo ikke altid til at se udefra, om der er børn eller ej, siger Ole Hillebrandt.

Han mener i øvrigt, at det må være kommunens opgave at tage sig af familiernes sociale problemer.

Oven på DR Sjællands henvendelse erkender han dog, at man nu har set nærmere på el-selskabets procedurer i forbindelse med lukning af strøm hos kunderne.


Nyhedsoverblik