Lokoførere: IC4-togene er fulde af fejl

DSB-togene er fulde af fejl, og usikre. Sådan lyder kritikken nu fra togførerne.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

At rejse er ikke altid at leve. Ofte kan en tur med toget betyde hovedpine og iskolde tæer. Det mener i hvert fald lokomotivførerne i IC4, som oplever kulde, støj og manglende sikkerhed i deres hverdag. Det skriver DR Nyheder.

Ifølge formand for fagforeningen Dansk Jernbaneforbund, Ulrik Salmonsen, er lokoførerne utilfredse med, at togets hovedcomputer fortsat ikke virker, og at arbejdsforholdene for togpersonalet er elendige. Førerhuset er eksempelvis ikke isoleret.

- Der er træk og benene bliver iskolde, når det er vinter, siger han.

Men der er også mere graverende fejl. De kameraer, der skal holde øje med, at passagererne ikke sidder fast i dørene ved ind og udstigning, virker ikke.

- De indvendige kameraer, der overvåger passagerernes ud- og indstigning er slet ikke koblet til endnu og har aldrig været afprøvet driftsmæssigt på nuværende tidspunkt, siger Ulrik Salmonsen til DR Nyheder.

DSB har for nylig fået 2,25 milliarder kroner i rabat på IC4 toget fra producenten Ansaldo Breda mod selv at overtage ansvaret for at færdiggøre de i alt 83 togsæt. Så togene bliver færdiggjort i Danmark, og det er Dansk Jernbaneforbund godt tilfreds med.

- Vi har en helt anden dialog med DSB om at få løst de problemer. Vi er selv med til at finde løsningsmodeller, så vi kan få de optimale tog, siger fagforeningsformand Ulrik Salmonsen, som er også bestyrelsesmedlem i DSB.


Nyhedsoverblik