Lektier er spild af tid

Drop hjemmearbejdet. Børnene bliver alligevel ikke bedre til at læse og regne, siger forskere.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

- Jeg kan godt lide at lave lektier, siger Frederikke Plambæk Petersen, 3. klasse på Buerup skole i dag til TV2 Øst.

- Jeg kan ikke så godt lide det, men jeg kan godt lide det lidt, stemmer klassekammeraten Maidis Loose i.

Den amerikanske forsker Alfie Kohn mener ellers, at man ligeså godt kan droppe lektierne, både i folkeskole og gymnasiet. Forskeren har gennemlæst 300 forskningsprojekter, der omhandler hjemmearbejde, og ingen af dem dokumenterer, at lektierne gør børnene bedre til at regne og læse.

Skoleinspektør Per Storm Larsen fra Buerup skole er dog ikke klar til at droppe lektierne for sine elever. - Jeg er bange for, at det vil skabe en uhensigtsmæssig niveauforskel mellem den stærke og den svage elev, siger han. - Den stærke elev vil frivilligt være interesseret i at læse og skrive derhjemme sammen med sine forældre, mens den svage elev vil droppe skolearbejdet og halte bagefter i klassen, siger han i dag til TV2 Øst


Nyhedsoverblik