Lektiecafe skaber udfordringer

Fra dette skoleår skal alle folkeskoler tilbyde lektiehjælp til eleverne, og det skaber udfordringer over hele regionen.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Selvom klokken er næsten 15, er eleverne i 6.A på Vibeengskolen i Haslev stadig fuldt koncentrerede. De er i nemlig i gang med de lektier, de ellers skulle have lavet derhjemme.

- Hvis man ikke lige har nået at lave dansk eller matematik, kan man gøre det her, fortæller 12-årige Sofie Dybig.

Som en del af den nye folkeskolereform skal alle eleverne have et tilbud om lektiehjælp. På Vibeengskolen kalder de det studiestund.

Nogle af eleverne får lavet alle deres lektier, andre må også finde bøgerne frem derhjemme. Men børnene er tilsyneladende glade for muligheden. Selvom det er frivilligt, har ingen af de 500 elever meldt fra.

- Det er godt at lave lektierne her i stedet for derhjemme, for det er ikke altid mine forældre kan hjælpe. Det kan lærerne, siger Sofie Dybig

På Vibeengskolen har de yngste elever 25 minutters studiestund hver dag, mens de store har en time tre gange om ugen. Der er en lærer pr. klasse. 

Men det er meget forskelligt, hvordan de gør på andre skoler i regionen.

På Gåsetårnskolen i Vordingborg har de allerede haft lektiecafe i et par år. Her er der også en lærer pr. klasse. Ingen elever har meldt fra.

Fredireksberg Skole i Sorø har afsat en lærer til en hel årgang. Her er en del af eleverne ikke med til lektiehjælp.

På Elverdamsskolen i Store Merløse kan eleverne vælge mellem alm. lektiecafe og et alternativt læringsforløb, hvor de blandt andet laver loppemarked og events for byens plejehjem.

Men på alle skoler er de først ved at finde og justere den endelige form. Reformen skaber udfordringer.

- Hvordan får man skruet tingene sammen, så børnene får noget ud af det? Samtidig skal det også hænge sammen med lærernes dagligdag. Det har været en udfordring, og vi kan sikkert blive bedre til det, mener Marianne Svane, leder på Vibeengskolen.

Selvom de nu skal være på skolen i op til 7 timer dagligt, er de 12-årige elever positivt stemt over for den længere skoledag.

- I starten tænkte jeg øv, men nu synes jeg, det er rigitg godt at få lavet sine lektier her på skolen, erkender Nichlas Laursen fra 6.A.


Nyhedsoverblik