Lærere må starte forfra med specialbørn

I Guldborgsund Kommune frygter lærerne, at de må starte forfra med de såkaldte inklusionsbørn, som kræver mere tid til tilvænning.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Det kan komme til at koste spildte kræfter, at lockouten trækker ud. Det frygter Merete Kepp i hvert fald, skriver folketidende.dk.

Hun er lærer på Nørre Alslev Skole og er ligesom så mange andre i hendes fag lockoutet. Til daglig arbejder hun med inklusionsbørn, som er de børn, der tidligere kom i specialklasser, og hun frygter, at konflikten får store konsekvenser for det arbejde hun og kollegerne har gjort med børnene.

- Jeg kan roligt sige, at jeg er bekymret for, at det store arbejde vi gennem det sidste halvandet år for eksempel har lagt i den klasse, jeg arbejder i, vil ligge i ruiner, når vi kommer tilbage. Vi ved jo godt, at hvis vi bare har været væk et par dage for eksempel på kursus, så tager børnene afstand fra os, når vi kommer tilbage, og det viser tydeligt, at de er bange for, om de nu kan have tillid til os, siger hun til avisen.

De vil være urolige

Hun mener, at de mange uger væk fra skolen både vil ødelægge arbejdet med eleverne i inklusionsklassen, men også arbejdet med dem, der er kommet i en almindelig klasse. De risikerer at skulle tilbage til inklusionsklassen og dermed starte forfra.

- Når vi kommer tilbage, vil de være meget urolige og søgende, og de vil teste de rammer, vi har sat op for dem. Det kan også være, at børnene har glemt reglerne i de 3, 4 til 5 uger, som lockouten måske varer. Der starter vi helt på bar bund igen. Derudover får det også den konsekvens for børnene i de almene klasser, altså de børn, der er blevet inkluderet i de almene klasser, at de nu igen skal tage stilling til, at de nu sidder sammen med 24 andre børn, og det kan være rigtig svært at overskue den hverdag, siger hun.


Nyhedsoverblik