Kommunerne mangler strategi for Facebook

Kommunerne er i høj grad kommet på Facebook, men flere steder ved de ikke helt, hvad de skal med profilen.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Selv om kommunerne i stor stil er kommet på Facebook, så ved de ikke, hvad de skal bruge det sociale medie til, ifølge eksperter. Det skriver DR P4 Sjælland.

Mange kommuner har en side på det sociale medie Facebook. Men mange af dem ved ikke rigtigt, hvad de vil derude på internettet. Det fastslår flere eksperter.

Ifølge Ugebladet A4 har 37 procent kommunerne, som er på Facebook, slet ingen strategi for, hvad de vil med de sociale medier. Jesper Tække, som er Lektor i medievidenskab ved Aarhus Universitet, efterlyser en klar strategi for, hvordan kommunerne vil kommunikere med borgerne på.

Skal gå mere professionelt til værks

Kommunerne skal gå endnu mere professionelt til deres kommunikation på de sociale medier for ikke at fremstå støvede og bagstræberiske.

- De opdaterer ikke så tit, og de, som slet ikke har nogen strategi, er bare de allermindst ambitiøse, siger Jesper Tække til DR P4 Sjælland og fortsætter:

- Så frasiger kommunen sig muligheden for at høre, hvad borgerne synes om nogle forskellige ting.

Hos Næstved Kommune har man en strategi for sin facebookside. Den skal være et "digitalt medborgerhus" og et sted, de kan fortælle den positive historie om kommunen.

Mere direkte kommunikation

Ifølge kommunikationskonsulent Elisabeth Bruun kan kommunen kommunikere mere direkte på det sociale medie end på deres hjemmeside eller i breve.

- Selv om vi stadigvæk skal være en myndighed, så er der stadig andre muligheder for at tale direkte ind i stuerne hos folk, siger hun til DR P4 Sjælland.

Blandt de nyeste kommuner på Facebook er Guldborgsund Kommune, der gik online den 5. februar.


Nyhedsoverblik