Kalundborg Havn og samarbejdspartneren Schultz Shipping har netop købt et 23.000 kvadratmeter stort DONG-areal lige vest for selve Asnæsværket og øst for kraftværkets park, som igen ligger lige op ad arealet, som er godkendt til Ny Vesthavn-projektet på Asnæs.
Det skriver dagbladet Nordvestnyt tirsdag.
Arealet med fem pakhuse og en værkstedsbygning er både til brug her og nu og en investering i fremtidig, havnerelateret udvikling.
Køberen er et nyt selskab, Kalundborg Asnæs Terminal (KAT), og bag det står Kalundborg Havn i en 50-50 joint venture med Schultz Shipping.
De samme partnere har i de senere år udviklet selskabet Kalundborg Tank Terminal (KTT) markant. I øjeblikket er de to seneste KTT-tanke ved at blive færdiggjort til Haldor Topsøe
- Kalundborg Havn er næsten 100 procent booket op og har brug for plads, fortæller Kalundborgs havnedirektør Bent Rasmussen til Nordvestnyt, mens Simon Rodian Christensen og Gustav Jacobsen fra Schultz-gruppen tilføjer, at der er brug for mere pakhusplads - helt præcist 4.300 kvadratmeter på DONG-grunden - som supplement til de cirka 30.000 kvadratmeter under tag, som selskabet i forvejen råder over lokalt.
- Vi har allerede taget pakhusene i brug til blandt andet træpiller og diverse fra containere, fortæller Simon Rodian Christensen, som er fra Copenhagen Merchants, der er medejer af Schultz Shipping.
- Arealet er også back up til den lokale containerterminal, nævner havnedirektøren.
Og direktør Gustav Jacobsen fra Schultz Shipping i Kalundborg fortæller, at man vil strippe - tømme og pakke - containere på arealet.
Investeringen i ny havne-infrastruktur og -areal på DONG-arealet på Asnæs skyldes tro på havnens fortsatte udviklingsmuligheder:
- Vi ser lyst på fremtiden, lyder det fra havnens bestyrelsesformand Jacob Beck Jensen (V).