Ikke flere skrotfærger til Indien

En ny konvention skal sætte en stopper for skrotning af skibe, under kummerlige forhold.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Det skal være slut med skrotning af skibe under miljømæssigt kummerlige forhold på øde strande i de underudviklede lande. Derfor har den internationale søfartsorganisation IMO med 63 lande bag i dag i Hong Kong vedtaget en ny konvention.

Ifølge den danske miljøminister, Troels Lund Poulsen, har den ny konvention et markant dansk fingeraftryk.

- Det er vigtigt, at der kommer internationale regler, så skibe kan ophugges sikkert og miljømæssigt forsvarligt i hele
verden, siger miljøministeren.

Den nye konvention har været forhandlet siden 2005, og i Danmark blev kendskabet til ophugningen under uforsvarlige forhold kendt, da de tidligere DSB-færger fra Storebælt blev solgt til videre sejlads, men via stråmænd sendt til skrotning. Det drejede sig bl.a. om færgerne "Asa Thor", "Knudshoved" og Frederik IX", der blev skrottet i Indien.

Troels Lund Poulsen vil forsøge at få den nye konvention ratificeret hurtigst muligt i Danmark. Rederiforeningen og
skibsbranchen står bag. For at konventionen kan træde i kraft, skal mindst 15 lande ratificere svarende til 40 procent af verdens skibstonnage.

/ritzau/


Nyhedsoverblik