IC4-tog, nej tak

Nu melder politikere fra både Venstre og Socialdemokraterne ud i valgkampen, at de ønsker de udskældte IC4-tog droppet.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Begrebet 'tog til tiden' får et helt nyt perspektiv, når man taler om IC4-tog. De har nu været seks år undervejs. 83 togsæt skulle være afleveret ved årsskiftet 2005/2006. Kun ganske få har fundet vej til skinnerne. Størstedelen er nemlig ikke godkendt til at køre med passagere, og der er fortsat store problemer med togene.

Og for en sjælden gangs skyld er Venstre og Socialdemokraterne enige. IC4-togene skal droppes.

- IC4-togene kommer ikke. Pendlerne har ventet i seks år nu. DSB skal ud af den aftale, og så må vi sætte en Plan B i gang i stedet, siger Magnus Heunicke fra Socialdemokraterne, medlem af Folketingets Trafikudvalg.

Venstres formand for Trafikudvalget, Flemming Damgaard Larsen, ønsker også, at kontrakten med IC4-producenten, italienske Ansaldo Breda, bliver skrottet. Begge er enige om, at el-drevne tog er løsningen i stedet. Men det er lettere sagt end gjort. Om kort tid får DSB nemlig afklaret, om det overhovedet er juridisk muligt at komme ud af kontrakten. Indtil da kan intet fastlægges om IC4-togenes fremtid.


Nyhedsoverblik