Hurtigfærger i stedet for bro

Regeringen satser på motorvej til Kalundborg og hurtigfærger over Kattegat til Århus i stedet for en bro over farvandet.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Glem både Fyn og en Kattegatbro og send i stedet tog og biler via Kalundborg til Århus. Transportminister Lars Barfoed (K) vil bygge en ny motorvej fra Holbæk til Kalundborg samt indsætte hurtigfærger mellem Vestsjælland og den jyske hovedstad, skriver Morgenavisen Jyllands-Posten.

- Min førsteprioritet for at løse flaskehalsproblemerne i trafikken mellem Jylland og Sjælland er at fremrykke investeringerne i en motorvej fra København til Kalundborg - og så kombinere det med moderne, miljøvenlige færger, der kan sejle mellem et nyt havneanlæg vest for Kalundborg og Århus, forklarer Lars Barfoed til avisen.

- Hvis løsningen med motorvej til Kalundborg og færger til Århus ikke er nok, mener jeg, at en forbindelse mellem Bogense og Juelsminde er teknisk og finansielt mere overkommelig end en Kattegatbro, fortsætter han.

Trafikforskere tvivler dog på, at det miljømæssigt og økonomisk er den rigtige løsning.

- Når man bruger hurtigfærger, kan det meget tydeligt ses på CO2-regnskabet. Femernbroen bliver således en stor miljømæssig gevinst, selv om trafikken ventes at stige kraftigt, fordi der vil blive udledt langt mindre CO2 end fra færgerne, siger trafikforsker Per Homann Jespersen fra Roskilde Universitet (RUC) til Jyllands-Posten.

Idéen om en kombination af motorvej og færger får umiddelbart opbakning hos både Dansk Folkeparti og Socialdemokraterne. Men begge partier advarer mod at lægge planerne om Kattegatbroen alt for langt væk.


Nyhedsoverblik