Havne skal terrorsikres

En gåtur på havene kan i fremtiden ikke være nogen selvfølge. EU vil have havnene terrorsikret uanset størrelse. I Nykøbing Falster kan det betyde et 1.2 kilometer langt hegn omkring havnen.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Nykøbing Falster Havn lever ikke op til EU's regler om terrorsikring, ligesom så mange andre små og mellemstore havne. Derfor risikerer de at skulle sætte et hegn op, der er mere end én kilometer langt.
Det vil koste mellem fem og seks mio. kroner at sætte hegnet op, og dertil kommer udgifter til en døgnvagt.

- Jeg kan godt forestille mig, at der er nogle, der vil kaste håndklædet i ringen og lukke deres havne, simpelthen fordi de ikke har råd til at terrorsikre, siger havnechef for Guldborgsund Havne, Viggo Engell Staberg.

Hvis Nykøbing Falster havn vil blive ved med at have international transport, skal den terrorsikres efter EU's regler. Udover hegnet skal der også være døgnovervågning og adgangskort til havnen.

- Der er kun én til at betale regningen, og det er lodsejerne, altså dem der tager fragt af og på skibene, og så kan jeg godt frygte, at de siger nej, det vil vi ikke, og så finder de en stor havn et andet sted i Danmark, fortæller havnechefen.

Fra 2004 til 2010 har de danske havne i alt brugt 200 millioner kroner på at terrorsikre.

 


Nyhedsoverblik