Handicapkørsel i Holbæk Kommune halter

Foto: TV ØST

For kun én uge siden overtog HB Bus kørsel med handicappede i Holbæk Kommune, men der er allerede problemer med kørslen. Nu har kommunen indkaldt til krisemøde.

Efter kun én uge med kørsel af handicappede børn og voksne i Holbæk Kommune, blev HB Bus indkaldt til krisemøde med kommunen onsdag. De mener, at selskabet mangler præcision. Flere gange har HB Bus nemlig sat passagerer af, selvom der ikke var nogen til at tage imod dem.

- Vi har oplevet, at der er børn og voksne, der er blevet sat af, uden der har været personale til at tage imod dem. Det er helt uforsvarligt, siger Erik Kjærgaard Andersen, direktør for Stabe, Borger- og Organisationsservice, Holbæk Kommune.

Derfor vil de nu begynde at føre kontrol med selskabet.

- Vi begynder helt systematisk at følge op på, om det lykkes. Vi tager fat i alle vores institutioner morgen og eftermiddag for at høre, om der er problemer - og hvis der er problemer, så bliver selskabet præsenteret for dem og får at vide, at de skal løses nu, siger han.

Selvom det kun er 1 uge siden, de overtog kørsel med handicappede, må der simpelthen ikke være problemer, understreger Erik Kjærgaard Andersen.

En urolig mor

For Belinda Wetendorff var hendes værste mareridt ved at blive til virkelighed, da hun onsdag ikke kunne forstå, hvorfor hendes 6-årige handicappede søn ikke kom hjem. Det var første gang han blev hentet med HB Bussen ved Ladegårds Skolen i Holbæk. Og 2 timer efter han var blevet hentet på skolen, var han stadig ikke kommet hjem. Og der er kun 30 kilometer til deres bopæl i Store Merløse.

- Jeg blev bange. Jeg blev nervøs for, hvad der var sket, siger Belinda Wetendorff, der er mor til Matias.

Heldigvis kom Matias sikkert hjem, men det var 2 timer senere end planlagt. Derfor vil Belinda Wetendorff nu selv hente sin søn på skolen, så det ikke sker igen.

Problemer med it-systemet

HB Bus har den 1. august skiftet deres gamle it-system ud med et nyt, og derfor giver direktør Frank Nissen det nye system skylden.

- Vi har arbejdet i døgndrift siden det (it-systemet, red.) blev implementeret. Vi er selvfølgelig kede af alt det, der er sket, og vi arbejder på at få rettet op på problemet hurtigst muligt, siger han.

Derfor har de nu indkaldt mere personale, der kan hjælpe til med at få systemet op at køre. Frank Nissen håber på, at det allerede er blevet meget bedre efter weekenden.  

Tip os Har du et godt tip?

Hent vores nye TV ØST Play App
Hent vores nye TV ØST Play App
Hent vores nye TV ØST Play App