Grønt lys for togfusion

Politikerne i Region Hovedstaden hælder imod at slå Lokalbanerne sammen med Regionstog i Region Sjælland. Planen vil spare op til 23 millioner kroner.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Fusionen mellem de to lokalbaneselskaber Lokalbanen A/S i Nordsjælland og Regionstog i Region Sjælland kom i denne uge endnu et skridt nærmere, skriver Frederiksborg Amts Avis.
 
Et enigt forretningsudvalg i Region Hovedstaden har anbefalet regionsrådet at sige ja til de fusionsplaner, som Movias bestyrelse har fremlagt. Regionspolitikerne bemærker dog, at det fremtidige politiske ejerskab og styring i forhold til lokalbanen skal sikres ved fusionen.
 
Torsdag har Regionstog A/S hovedsæde i Næstved, og Lokalbanen A/S bor i Hillerød. Trafikselskabet Movia, som er hovedaktionær i de to lokalbaneselskaber, har foreslået, at selskabet flytter sammen et sted i nærheden af Østbanen (Køge-Rødvig, Køge-Faxe Ladeplads).
 
Movia har samtidig bedt Rösli Gisselmann, der i dag er direktør for Lokalbanen, om at stå i spidsen for fusionsarbejdet og dermed for det ny fælles selskab.
 
Beregninger fra Movia viser, at en fusion vil kunne give en besparelse på mellem 15 og 23 millioner kroner om året, hovedsagelig ved effektivisering af en række driftsfunktioner. Langt størstedelen af medarbejderne vil ikke blive berørt af fusionen, da de er knyttet til funktioner ude i lokalområderne. Men i det »spørgsmål-svar« papir, som Movia har vedlagt sin orientering til Region Hovedstaden og Region Sjælland, fremgår det, at der ikke kan udstedes en garanti for, at medarbejdere ikke vil blive berørt af fusionen.
 
Fusionsforslaget skal først godkendes af de to regionsråd i denne måned og derefter på de to togselskabers generalforsamlinger i maj, før det kan træde i funktion, skriver Frederiksborg Amts Avis.
 


Nyhedsoverblik