Gaveregn skal lokke os ind i butikkerne

Stadig flere butikker giver varer og ydelser væk for at lokke folk til.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Gratis er godt. Om det er smagsprøver i supermarkedet, eftersyn hos mekanikeren eller en time i hænderne på en stylist. Er det gratis, er danskerne på. Og det får stadig flere virksomheder til at give varer og serviceydelser væk, skriver 24timer.

»Danskerne er kendt for at være en nation af krejlere. Vi er glade for at gøre en god handel - se bare, hvor mange mennesker et lagersalg kan tiltrække, og vi kan slet ikke stå for muligheden for at få noget gratis,« siger Eva Steensig, erhvervssociolog og forbrugerekspert, til 24timer.

Den økonomiske krise til trods mener Eva Steensig dog ikke, at danskernes smag for gratis goder skyldes mangel på penge, men nærmere at der går lidt sport i at gøre den bedst mulige handel. Og den meget danske indstilling 'hvorfor betale for det, hvis man kan få det gratis' er efterhånden ved at brede sig til danske virksomheder.

I en ny undersøgelse lavet af Dansk Erhverv fremgår det, at 60 procent af de adspurgte virksomheder bruger gratis serviceydelser som en måde at udvikle og markedsføre virksomheden.

Hos byggemarkedet Silvan er man for eksempel med på bølgen ved at tilbyde gratis gør det selv-kurser, hvor kunder kan lære om forskellige produkter og hvordan de bruges. Magasin derimod har satset på at gøre konsultationer med en personlig shopper og stylist gratis.

Og der er god grund til at satse på de gratis ydelser, mener Dansk Erhverv.

»At 'sælge noget gratis' kan give en virksomhed det forspring, som det har brug for i et marked, hvor konkurrencen er benhård. I en tid, hvor man kan hente nærmest alt - musik, billeder, madopskrifter og meget mere - på nettet, er grænserne blevet mere flydende i forhold til, hvad der koster, og hvad der er gratis. Udviklingen kræver omstillingsparate og fremsynede virksomheder,« siger Christian Ohm, chefkonsulent i Dansk Erhverv, til 24timer.

Han mener, metoden kan være en profitabel måde at udvikle og drive forretning.

Helt så overbevist er Eva Steensig ikke. Hun ser gratis-satsningerne som et knæfald for kunderne og en noget kortsigtet løsning.

»Hele situationen er lidt træg lige nu, så virksomheder forsøger på alle mulige måder at få kunderne tilbage i biksen. Og her er tilbuddet om en gratis ydelse umiddelbart det letteste greb, virksomhederne kan tage. Men udfordringen bliver, hvordan virksomhederne senere kan vende tilbage til at tage penge for ydelser, som de nu får vænnet kunderne til er gratis,« siger hun til 24timer.


Nyhedsoverblik