For gammel til Telmore

Hvis du er over 76 år, må Telmore ikke opsøge dig. Sådan lyder en intern regel. Men alligevel blev en 77-årig afvist, da hun selv opsøgte dem

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Det kan være svært at få et nyt mobilabonnement, hvis du er over 76 år. Det har 77-årige Mie Schouborg Brinth fra Haslev erfaret. Hun ville i februar skifte til Telmore, og hun opsøgte derfor en sælger i Kvickly. Men da hun skulle oplyse sit CPR-nummer til sælgeren, valgte han at afvise hende. Først begrundede han det med, at internettet ikke virkede, og derfor kunne han ikke oprette hende som kunde. Senere indrømmede han dog, at det var fordi, han ikke ønskede at diskriminere hende, grundet de interne regler hos Telmore.

- Til at begynde med kunne jeg kun grine, men så blev jeg også vred. Jeg blev vred, dels over reglen, fordi jeg synes, det er meget aldersdiskriminerende, men også vred over den ureelle behandling, jeg havde fået, siger Mie Schouborg Brinth.

Et par dage efter hændelsen i Kvickly bliver hun ringet op af en ny sælger fra Telmore, men han vælger også at afvise hende som kunde. Han undskylder det med, at gamle mennesker ofte kan være forvirrede, når det kommer til elektronik og abonnementer. Derfor vil de ikke tage stilling til, om folk over 76 år vil købe et abonnement med mindre, de selv ringer til Telmore. Derfor beder han Mie om at ringe til ham næste dag. Noget hun ikke vælger at gøre, da hun jo allerede havde opsøgt dem i Kvickly.

Regler er gode

Hos forbrugerrådet Tænk synes de, at det er positivt, at en virksomhed som Telmore vælger at have aldersbegrænsning på deres abonnementer. Det betyder, at de har kunderne som første prioritet, og ikke salget. Men cheføkonom Martin Slamon hos Tænk, mener dog også, at teleselskabet har været alt for firkantet i forhold til deres regel.

- At de har en regel, der skal tage hensyn til, at den der skal købe ikke selv kan overskue situationen, er jo en rigtig god regel at have. Men hvis forbrugeren er åndsfrisk og viser, at hun rigtig gerne vil, så virker det absurd at afvise, fortæller Martin Salamon.

En mulig fejl

Telmore vil ikke afvise, at de i denne sag har vurderet kunden forkert. De kan dog ikke forholde sig til den konkrete sag, men direktør Rasmus Busk oplyser, at de har denne regel for kunderens skyld. Den skal nemlig sikre dem, så de ikke ender op med et abonnement, de ikke selv kan forstå. Derfor skal folk over 76 år selv kontakte Telmore, så de kan bevise, at de forstår, hvad de går ind til. Men selvfølgelig skal de tage stilling til hver enkelt sag.

- Vi kommer ikke til at ændre på, at mennesker, som vi vurderer, har svært ved at forstå de tekniske detaljer ved produktet må opsøges. Dem vil vi gerne have en telefonsamtale med i ro og mag, før vi vælger at sælge dem noget, siger Rasmus Busk, direktør hos Telmore.

Ifølge markedsføringsloven er det ikke ulovligt at afvise kunder grundet deres alder. Det oplyser Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.


Nyhedsoverblik