Fortsat farlig luft i DSB's dobbeltdækkertog

Det kan fortsat øge risikoen for at få kræft at køre med DSB's dobbeltdækkertog. Nye målinger viser, at fra Det Økologiske Råd.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

At køre med DSB's dobbeltdækkertog mellem København og Kalundborg og København og Nykøbing Falster øger risikoen for kræft i lige så høj grad som passiv rygning.

Det viser målinger, som Det Økologiske Råd har lavet for P1 dokumentar.

I 2013 kom det frem, at luftforureningen med ultrafine partiker var 10 gange så høj inde i kupeerne i dobbeltdækkertogene som på de mest trafikerede veje i København.

Niveauet faldet

Forureningen med ultrafine partikler stammer fra diesellokomotivets udstødning, som sidder på højde med dobbeltdækkervognenes udluftning og derfor blæser den forurenede luft lige i hovedet på passagerne.

DSB har installeret nye filtre i klima-anlæggene i togene, og målinger viser, at hvor der tidligere blev målt 500.000 partikler pr cm3, så er niveauet nu faldet til 100.000 partikler pr cm3.

Men ifølge Ole Raaschou, forsker ved Kræftens Bekæmpelse svarer det antal stadig til at udsætte sig selv for passiv rygning:

- Vi ved, at udsættelse for dieselos øger risikoen for lungekræft. Men hvor stor risikoen er, kan jeg ikke give dig et præcis svar på, fordi der ikke er lavet videnskabelige undersøgelser af netop det, siger Ole Raaschou.

Ingen besked til passagererne

Det Økologiske Råd gjorde DSB opmærksom på luftforureningen i togene, og DSB's egne målinger bekræftede efterfølgende den voldsomme forurening med ultrafine partikler.

Men DSB fortalte det ikke til passagerne, og det er for dårligt, mener Kåre Press-Kristensen, miljøingeniør i Det Økologiske Råd:

- Når der er meget høje koncentrationer af det, så bør man gøre folk opmærksomme på det, så de i hvert fald ved det, siger Kåre Press-Kristensen til P1 Dokumentar.

Mærkede det straks

Også flere passagerer, som P1 Dokumentar har talt med, ville gerne have kendt til risikoen. En af dem er Kirsten Madsen, der har pendlet mellem Roskilde og Nørreport i 30 år:

- Jeg kunne mærke med det samme, at det generede mig. Jeg fik kradsen i halsen og jeg fik hoste over det, siger Kirsten Madsen til P1 Dokumentar.

DSB's sikkerhedschef Lars Nordahl peger på, at problemet sidste år blev beskrevet i pressen.

- Vi har deltaget i diskussioner, der er lagt måleresultater frem, og vi har deltaget i diskussioner om det her emne, siger Lars Nordahl til P1 Dokumentar.


Nyhedsoverblik