Forsinkede togpassagerer går glip af millioner i erstatning

For få togpassagerer kender til muligheden for at få erstatning, hvis toget er forsinket, viser en ny undersøgelse. Sidste år blev kun under halvdelen af DSB's forventede beløb brugt på godtgørelse.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Hvis toget er forsinket en halv time, har du mulighed for erstatning. Det ved kun hver anden togpassager, viser en ny undersøgelse fra Passagerpulsen hos Forbrugerrådet Tænk, og dermed går de rejsende glip af millioner af kroner, skriver metroxpress.

DSB udbetalte i 2014 knap seks millioner kroner i godtgørelse. Det er milevidt fra de mellem 12 og 40 millioner kroner, som togselskabet forventede at bruge om året, da rejsetidsgarantien blev indført i 2006.

Ifølge direktør i Forbrugerrådet Lars Pram hænger det lave erstatningsbeløb sammen med, at DSB og de andre togselskaber ikke informerer deres kunder tilstrækkeligt.

- Med det lave kendskab og den ringe information, der gives om rejsetidsgarantierne, så vurderer vi, at passagererne kunne have fået flere millioner udbetalt i erstatning, hvis togselskaberne informerede bedre, siger han.

Får intet at vide

Lone Kaufmann pendler mellem Falster og København, men møder aldrig oplysninger om erstatning.

- Det får vi ingen oplysninger om. Hvis der er forsinkelser, får man heller intet at vide, siger hun.

Transportminister Hans Christian Schmidt (V) går nu ind i sagen.

- Det er naturligvis ikke tilfredsstillende, at passagererne ikke har ordentligt kendskab til deres rettigheder. Folk skal vide, hvilke rettigheder de har, og der må jeg bare sige, at det ser ikke ud til at være tilfældet, som det er nu. Det er jeg selvfølgelig ikke tilfreds med, siger Hans Christian Schmidt og fortsætter:

- Jeg ser gerne, at der kommer plakater op med oplysninger om rejsetidsgaranti på alle stationer. Derfor vil jeg nu tage et møde med DSB og bede dem om at få løst problemet, siger ministeren.

Vil kigge på bedre information

DSB har ikke forsøgt at skjule, at deres kunder kan få erstatning ved forsinkelser, lyder det fra DSB's chef for forretningsudvikling Aske Wieth-Knudsen.

- Det er ikke sådan, at vi har gemt det af vejen eller puttet med det på Dsb.dk, siger han.

- Vi tager det alvorligt, når kundeundersøgelser viser, at kendskabet til rejsetidsgarantien er faldet fra 88 til 54 procent. Det betyder, at vi vil kigge på, hvordan vi kan forbedre informationen på det her område. Vi planlægger en plakatkampagne på alle stationer, og så vil vi på længere sigt øge informationen i forbindelse med salg af billetter, siger Aske Wieth-Knudsen og fortsætter:

- Det har været vores tilgang at informere, når kunderne har haft brug for det - eksempelvis i forbindelse med de store sporarbejder og efterårets løvfald. Men nu øger vi bredt den generelle information, siger han.

- Til de kritiske kunder vil jeg sige, at i DSB kompenserer vi bedre, end EU-forordningen siger, fordi vi giver kompensation efter bare 30 minutter, hvor EU-kravene først gælder ved én times forsinkelse.

Fakta:

  • Kendskabet til basis-rejsetidsgarantien er faldet fra 88 procent 'har hørt om' i 2007 og 72 procent i 2010 til 54 procent i 2015.
  • 34 procent har oplevet en forsinkelse på mere end 30 minutter og har således været berettiget til rejsetidskompensation. Halvdelen af disse har søgt om kompensation.
  • På 73 stationers perroner var der kun information på otte af dem.

Nyhedsoverblik