Folkeskoler ramt af fald i elevtal

Foto: TV ØST

74 ud af 98 kommuner har fra 2008 til 2012 fået færre elever, viser en ny analyse. Odsherred Kommune er et af de steder, hvor faldet er størst.

Folkeskolerne i mange af landets kommuner må kigge langt efter elever. Det viser en ny analyse fra den liberale tænketank Cepos.

74 ud af 98 kommuner har fra 2008 til 2012 fået færre elever, viser analysen, der bygger på tal fra Undervisningsministeriet. I hver femte af kommunerne er nedgangen i antallet af elever mellem 10 og 25 procent, skriver Politiken tirsdag. Og konsekvensen er klar, siger forskere: Vi får færre og større folkeskoler.

- Det er en stakket frist, for man kan ikke blive ved på den her måde. De næste 4 år bliver der formentlig yderligere 10 procent færre elever. Folkeskolen står over for store strukturforandringer«, siger Henrik Christoffersen, forskningschef i Cepos og ekstern lektor i offentlig udgiftspolitik på Københavns Universitet, til Politiken.

Især i mindre befolkede områder

Faldet ses især i mindre befolkede områder som Tønder, Aabenraa, Odsherred og Lemvig, men også i Brøndby. Det skyldes ifølge forskere og tal fra Økonomi- og Indenrigsministeriet en blanding af lavere børnetal, at familier flytter fra landet til større byer, og at mange forældre vælger en fri grundskole, når den lokale folkeskole bliver nedlagt eller sammenlagt.

Tallene overrasker Jørgen Søndergaard, forskningsleder ved Det Nationale Forskningscenter for Velfærd (SFI) og tidligere formand for folkeskolens rejsehold, der i 2010 blev nedsat til at foretage et eftersyn af folkeskolen.

- Kommunerne er i et reelt dilemma: De faldende børnetal gør skolerne mindre og mindre og dyrere og dyrere at drive. Hvis kommunerne lægger dem sammen til større skoler, vælger mange forældre privatskoler i stedet, siger han til Politiken.

333 skoler nedlagt

Fra 2009 til og med 2013 er 333 folkeskoler blevet nedlagt, viser tal fra Undervisningsministeriet. 103 er lukket, mens 230 er nedlagt ved en sammenlægning. Samtidig er der opstået 103 store folkeskoler. Om store skoler er en fordel eller ulempe, er forskerne uenige om. Ifølge Jørgen Søndergaard er der er risiko for, at den faglige kvalitet falder på små folkeskoler.

Men børnene bliver ikke dygtigere af en stor skole, siger professor Peter Allerup, Aarhus Universitet, DPU.

- I præstationsøjemed bliver eleverne ikke bedre. At der ofte vil være flere linjefagsuddannede lærere på en stor skole, har ikke betydning for elevernes præstationer. Forskning har også vist, at eleverne trives bedre på mindre skoler, siger Peter Allerup til Politiken.

Cepos-analysen omfatter ikke elevtal fra 2013, der kom for nylig. Men kontorchef i Kommunernes Landsforening Claus Mogensen bekræfter over for Politiken, at man af økonomiske årsager »vil komme til at nedlægge flere af de små skoler«.

Tip os Har du et godt tip?

Hent vores nye TV ØST Play App
Hent vores nye TV ØST Play App
Hent vores nye TV ØST Play App