Fokus på lokale råvarer ved workshop for kokke

Fokus på sæsonens lokale råvarer er sund kost for restauranternes økonomi. Sådan lød et af budskaberne, da der tirsdag var workshop for lokale kokke.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

- Fokus på sæsonens lokale råvarer er sund kost for restauranternes økonomi.

Sådan lød et af budskaberne fra Per Mandrup, da AgroTech og projektet Det Kulinariske Land i dag var vært for lokale kokke ved en workshop på Lungholm Gods. 

- Vi skal være vanvittigt tro mod årstidens råvarer. På det tidspunkt smager de bedst, og priserne er lave. Sammen med lokale producenter, kan vi så fortælle den gode bæredygtige og lokalspecifikke historie, siger fødevarekonsulenten Per Mandrup.

Nyeste internationale trends

Per Mandrup brugte dagen på Lungholm Gods til at inspirere deltagerne med de nyeste internationale trends, som han set og oplevet ved internationale kokkekonkurrencer og på rejser.

- Vi kan se, at tendensen går mod det nære og lokale, som man så kombinerer med en masse ideer og inspiration fra det globale køkken. Og her kan Lolland-Falster og Sydsjælland sagtens være med, siger han.

- Samtidig skal avlerne arbejde mere med mangfoldigheden. De skal ikke have en gulerodssort, men flere. Så kan de levere helt nye, friske gulerødder tidligt i sæsonen, midt i og sent. Så kan kokke og forbrugere hele tiden få gulerødder med maksimal smag, fremhæver Per Mandrup.

- Med større mangfoldighed kan producenterne også bedre prisdifferentiere sine produkter og tjene lidt mere.

Glemmer at holde fast i mangfoldigheden

Rabarber er ifølge Per Mandrup et andet godt eksempel på, at både producenter og kokke glemmer at holde fast i mangfoldigheden.

- Vi har 61 forskellige rabarbersorter. Fra de hvinende sure med et ekstremt højt syreindhold til dem med lavt syreindhold og stor sødme. Men vi hænger fast i to-tre typer, siger han.

Efter Per Mandrups inspirerende pep-talk på dagens workshop, gik kokkene i køkkenet for at arbejde med bl.a. svampe, lamme-, kyllinge- og limousinekød, nye spæde grønsager, fjordrejer, fårefløde, hestebønneskud, cider, rapsolie og eddike fra 11 lokale fødevareproducenter. 

Der var leveret råvarer fra følgende producenter: Tvedemose Champignon, Dalbakkens Kyllinger, Hvidkildegaard, Knuthenlund, Lolle Frugt, Lammehavens Økologi, Kaplevgaard, Det Økologiske gartneri Plantagen, Kernegaarden, Guldborg rejepilleri og Den grønne verden.

Fakta om Det Kulinariske Land

Det Kulinariske Land er et samarbejdsprojekt mellem AgroTech, Grønt Center og Østdansk Turisme. Målet er at positionere Sydsjælland, Møn og Lolland-Falster som stedet, hvor du tager hen for at få lokale fødevareoplevelser i en given periode om året, altså udvikle regionen som kulinarisk destination og med en særlig kulinarisk profil med fokus på lokal mad. Projektet er støttet af Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter og EU via LAG, samt Vækstforum Sjælland. 

Fakta om AgroTech

AgroTech omsætter forskning til forretning gennem vidensbaseret rådgivning, teknologiske services og innovation inden for miljø, planter, fødevarer. Hovedkontoret er beliggende i Agro Food Park ved Aarhus, og virksomheden har en afdeling i Taastrup, på Københavns Universitets campus samt i Holeby på Lolland. AgroTech er et af Danmarks ni Godkendte Teknologiske Serviceinstitutter (GTS). Det eneste med fuldt fokus på agri- og fødevareindustrien.


Nyhedsoverblik