Først Darwin, så Gud

Først Darwin, så gud. Det er rækkefølgen, når eleverne på landets kristne friskoler møder op til biologitimerne for at lære om livets oprindelse.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

For halvandet år siden overvejede flere skoler ellers at udvide læseplanen, så de de ældste klasser lærte om den kontroversielle teori om "intelligent design". Det skriver Kristeligt Dagblad i dag.

Teorien hævder, at kun en højere magt i form af en "intelligent designer" kan forklare livets udvikling og kompleksitet.

Men den omstridte teori fik aldrig fodfæste i biologiundervisningen. Det bekræftes af Kai Hansen, formand for Foreningen af Kristne Friskoler og skoleleder ved Andreasskolen i Holbæk, skriver avisen.

- Der er ingen skoler der sætter intelligent design på lige fod med eller højere end evolutionsteorien, siger Kai Nissen til Kristeligt Dagblad.

Selvom de kristne friskoler ikke underviser i intelligent design, så sætter mange af dem spørgsmålstegn ved evolutionsteorien, som den endegyldige sandhed. Den formidles som blot en forklaring blandt flere.

Intelligent design, forkortet ID, er den teori at visse egenskaber ved universet og levende ting udviser karakteristika som kun kan være resultatet af en intelligent årsag eller kraft i modsætning til en ikke-styret, naturlig proces såsom naturlig selektion. Læs mere om teorien

 

 


Nyhedsoverblik