Flertal for at lukke Gedserbanen

Politikerne klar til at lukke jernbanen mellem Gedser og Nykøbing Falster.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Der er nu politisk flertal for at lukke den omstridte jernbane mellem Gedser og Nykøbing. 

Hver dag klokken 10.33 ankommer et tog til Danmarks sydligste station: Gedser. Men står det til et flertal i Folketinget, så er Gedser-banen snart historie.

- Vi vil forslå ministeren, at vi indstiller trafikken fra første januar 2009, lyder det fra partiets trafikordfører Kristian Pil-Lorentzen.

Det var DR Nyheders omtale af Gedserbanen i sommer, der fik politikerne op af stolen. For en ting er, at der næsten ikke kører nogen passagerer med toget. Men at den 23 kilometer lange banestrækning til Gedser, hvor der kun bor 850 indbyggere, stod foran en stor renovering på 112 millioner kroner, blev for meget for politikerne.

De mente nu, at man lige så godt kunne sætte en ekstra bus ind - i forvejen kører bussen 24 gange i døgnet mellem Nykøbing og Gedser - og den kører i øvrigt fuldstændig parallelt med jernbanen.

Derfor bakkes Venstres lukningsforslag op af et flertal til højre i Folketinget - ja selv Socialdemokraterne er med på at lukke.

- Det jo meget sjældent, at man hører en socialdemokrat vil lukke en jernbane - altså lukke den kollektive trafik, men lige her der er det altså fornuftigt, for der er næsten ingen passagerer. Vi kræver bare, at pengene går til anden kollektiv trafik, siger Magnus Heunicke fra Socialdemokraterne.

Banestrækningen stammer fra dengang, hvor Gedser-færgerne og stationen var 'porten til Europa', hvor både gods og passagerer i stort tal rullede ombord på færgerne til Tyskland.

Men i 1963 åbnede færgelejet i Rødbyhavn - og en ny hurtig jernbaneforbindelse til Vesttyskland var skabt. Og Gedser-strækningen var nu en sidebane mod det mere og mere lukkede Østtyskland.

Da Muren faldt og Tyskland blev genforenet forsvandt grundlaget helt for jernbanen - det sidste direkte Berlin-tog vendte Gedser Station ryggen i 1995.Siden da har stationen været blandt de mindst benyttede i Danmark.

Siden DR Nyheder omtalte Gedserbanen i sommer er passagertallet faktisk steget en smule, oplyser DSB. Men tallene er stadig alt for lave til, at det er forsvarligt at opretholde Gedserbanen, mener Venstre og Socialdemokraterne.


Nyhedsoverblik