Flere hundrede togpendlere får siddeplads

Godt nyt til togpendlerne: DSB sætter flere tog ind mellem Aarhus og København, hvor 300 Storebæltspendlere hver dag må stå under vejs.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Færre togpendlere mellem Fyn og Sjælland slipper til december for at stå op hele vejen frem og tilbage over Storebælt, sådan som omkring 300 passagerer gør hver dag i myldretiden.

DSB sikrer dem med en ny køreplan fra den 11. december en siddeplads ved at sætte flere IC3-tog ind mellem Aarhus og København.

Men det sker på bekostning af togpassagerne i Jylland, som på nogle afgange må nøjes med at køre i de langsommere MR-tog.

- I den nuværende situation, hvor der kommer flere kunder, og vi mangler rullende materiel, finder vi det mest ansvarligt, at vores materiel kommer flest kunder til gode, siger DSB's chef for trafikplanlægning, Ove Dahl Kristensen.

Flere siddepladser er blandt passagerernes største ønsker, viser DSB's kundeundersøgelser. Fra Roskilde til København kommer der i myldretiden endnu flere til end de fynske pendlere, som må nøjes med en ståplads.

Det råder DSB bod på ved at sætte lyntog ind med stop i Aarhus, Vejle, Odense, Nyborg, København H og Kastrup Lufthavn. Det skal give 1000 flere daglige siddepladser over Storebælt.

Samtidig får Esbjerg dagligt fire nye direkte Intercitytog til København, så der nu bliver en afgang hver time. Det er en strækning, hvor antallet af passagerer vokser, oplyser DSB.

Men mellem Esbjerg og Aarhus erstatter DSB i første omgang timedriften med IC3-tog med de langsommere MR-tog. DSB planlægger dog i stedet at indsætte IC4-tog på et senere tidspunkt.

Også på fem af de daglige afgange mellem Aarhus og Aalborg vil det komme til at gå langsommere, fordi DSB tage IC3 ud af driften her til den forstærkede indsats over Storebælt. Her vil 29 af de daglige 37 afgange dog fortsat blive kørt med IC3-tog.


Nyhedsoverblik