Farten op på landevejene

Regeringspartierne vil hæve fartgrænsen til 90 km/t på sikre landevejsstrækninger. Færdselssikkerhedsrådet løfter pegefingeren.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Mens politiet og Rådet for Større Færdselssikkerhed kæmper for at få bilisterne til at "Ta' 10 af farten" - så vil regeringen lægge 10 TIL på landevejene.

Bilisterne får med stor sandsynlighed lov til at køre 90 km/t på et antal udvalgte landevejsstrækninger inden for det næste års tid.

Venstres færdsels-ordfører Karsten Nonbo, siger til Berlingske Tidende, at formålet er at gøre hastigheds-grænserne mere troværdige, så flere bilister accepterer og overholder dem.

- Det er mit indtryk, at der kommer differentierede hastighedsgrænser inden for et års tid, siger Karsten Nonbo til Berlingske Tidende. Han tilføjer, at kun lange, lige strækninger, som ikke optræder i ulykkesstatistikkerne, kan komme med i en forsøgsordning.

Regeringspartierne er parate til at indføre forsøg med differentierede fartgrænser, når Vejdirektoratet inden årets udgang har offentliggjort en tilstandsrapport, som skal anvise strækninger, hvor det er forsvarligt at hæve den tilladte fart.

Hos Rådet for Større Færdselssikkerhed er der en god portion skepsis over for tanken om at tillade højere fart på landevejene,  der som vejtype dominerer ulykkesstatistikken. Det er også baggrunden for den seneste fartkampagne "Ta' 10 af farten".

- Da man indførte 130 km/t på halvdelen af motorvejsnettet, blev der investeret et par hundrede millioner kroner i øget  sikkerhed. På landeveje skal der helt andre investeringer til, hvis man skal acceptere en højere hastighedsgrænse, siger Rådets dokumentationschef Jesper Sølund.

Han forventer dog ikke, at Rådet vil gå imod en forsøgsordning.


Nyhedsoverblik