Elbil-test: Som en racercykel - men alt for dyr

Nærmest lydløs, udnytter vindenergi, kun ét gear, som en racercykel i forhold til en gammel havelåge - men også alt for dyr. Læs vurdering af nye elbiler.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Sjovt og lækkert - og irriterende og bekymrende. Det er livet som

Selskabet ChoosEV ruller nu 300

elbilejer, hvis man skal måle ud fra nogle af de brugere, der er med i en stor test af elbiler.elbiler ud i 25 kommuner. Alene i Kalundborg Kommune får 80 familier en gratis testbil i tre måneder. Bilerne er tre små næsten ens modeller fra Citroën, Peugeot og Mitsubishi. Projektet skal give ny viden om elbil ens ulemper og fordele.Hos Torben Jørgensen er der begejstring at spore. Måske til dels, fordi hans kørsel typisk er beskedne 16,5 kilometer til job - og det samme retur.elbilkørerne. Men der er også en mental uro over, om elbilen nu når helt hjem på turen.

Trods problemer undervejs skinner glæden igennem: "En helt vildt god oplevelse," lyder det fra testkører Torben Jørgensen.

Racercykel vs. havelåge
"Som en ny racercykel i forhold til en gammel 'havelåge'", siger Allan Garbarsch, en anden testkører. Allan Garbarsch arbejder med ladestandere ved DTU Risø og er fagmand.

Han er meget begejstret, men har også oplevet "udfordringer". Især kniber det med rækkevidden, når det er koldt og modvind. En hjemtur fra København til Haslev blev utryg, fordi modvind tog hans strøm. Indtil videre er det heller ikke nemt at lade op ude i byen.

 

Ét gear - frem og tilbage
"Den er dejlig at køre i, larmer ikke, og så er det dejligt, at der bare er et gear frem og et gear tilbage," siger han. "Når de tre måneder er gået, kommer jeg til at savne den."

Han kan køre tre gange frem og tilbage til arbejde på en opladning - lig med 100 kilometer. Som regel lader han dog bilen op hver nat. "Og så skal man aldrig ind på en tankstation og tanke," lyder det med veltilfreds mine.

Som bil nummer to er den rigtig god, vurderer

Alt for dyr
Elbilkørerne mener, at elbilen er alt for dyr, men er samtidig klar til at betale mere for den end for en lignende benzinbil. ChoosEV bruger projektet til at skaffe viden om elbiler og dermed også stå bedre til at blive operatør i andre lande.elbiler. Men ingen ved, hvordan de kommer ind i vores hverdag," siger Henrik Isaksen, direktør i ChoosEV.

"Vi snakker meget om

I Kalundborg er 80 borgere godkendt som testkørere af bilen. De første ti rullede ud på vejene i april, de resterende følger i de kommende to år. 

Kalundborg-begejstring
"Vi er meget glade for dette projekt af flere årsager. Elbilen kan være med til at balancere forbruget af el og udnytte el fra vindmøller bedre. Dette projekt vil desuden give os nyttig viden, om hvor ladestandere eksempelvis skal stå i kommunen," har Kalundborgs borgmester Martin Damm tidligere sagt til DR Sjælland.

(Ritzaus Bureau)


Nyhedsoverblik