Dyr valgkamp

Mange folketingskandidater har selv financieret en del af valgkampen for at få den fornødne opmærksomhed.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

- Alting koster lærepenge.

Sådan siger folketingskandidat Henrik Rosager, Ny Alliance i dag. Op mod 100.000 kr har han brugt på sin valgkamp, og så uden at komme i folketinget.  - Jamen jeg er da enormt ærgelig og skuffet over at jeg ikke er kommet ind. Men i forhold til pengene ? jo....det vidste jeg, det var vilkårene hvad enten jeg kom ind eller ej. Men det havde da været rarere at komme ind, siger Henrik Rosager i dag til TV2 Øst.

Simon Emil Ammitzbøll, Rad. V. har også gravet dybt i egen bukselomme, han har givet omkring 50.000 kr ud på  avisannoncer og ekstra plakater.

-Når jeg gerne vil vælges til folketinget, så er det da også sjovt at kaste nogle penge i. Så håber man jo bare at det giver resultat, siger han i dag.

En rundringning til 10 folketingskandidater TV2 Øst har lavet viser, at der er stor forskel på hvor meget partierne støtter den enkelte kandidat økonomisk i valgkampen og derfor er mange kandidater nødt til selv at financiere en del af udgiften til valgmateriale. Enkelte kandidater har ikke villet fortælle, hvor meget de selv har spenderet, men det strækker sig fra mellem 0 - 100.000 kr.

Simon Emil Ammitzbøll har ikke betænkeligheder ved at give penge ud på valgkampen. - Enten bliver jeg valgt eller også får jeg en gæld. Så på den måde er jeg ikke sikker på at det handler om hvem der har råd og hvem der ikke har råd. Jeg ville da ønske at de Radikale var et af de partier, der fik masser af penge fra fagforeninger etc men det er vi altså ikke og så må vi financiere det selv, siger han i dag til TV2 Øst.


Nyhedsoverblik