Dyr ekstra regning truer Femern projekt

Opførelsen af Femern-broen er ikke undersøgt til bunds, og det kan resultere i en ekstra regning på mere end syv milliarder kroner.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Prisen på en fast forbindelse over Femern Bælt er meget usikker. Da transportminister Flemming Hansen (Kons) fredag forhandlede en aftale på plads med Tyskland forlød det, at prisen for broen og de danske landanlæg ville ende på 36 milliarder kroner. Men Ingeniøren skriver fredag, at broprojektet er ikke undersøgt tilstrækkeligt til at sige noget om, hvorvidt den udmeldte pris på 36 milliarder kroner holder. I aftalen mellem Danmark og Tyskland står der, at den foretrukne løsning er en skråstagsbro, men det er ikke sikkert, det kan lade sig gøre. Der er nemlig endnu ikke udført nok undersøgelser til at garantere, at skråstagsbroen kan bygges.

- Før de nødvendige undersøgelser er gennemført, kan vi ikke med sikkerhed sige, om vi ender med at lave den ene, den anden eller en tredje broløsning, siger direktør for Femern Bælt A/S, Peter Lundhus, til Ingeniøren.

Det foretrukne alternativ til skråstagsbroen, en sænketunnel, koster syv milliarder kroner mere.

- Det er især gennemsejlingsproblemerne, vi mangler at få afdækket. Vi ved ikke, hvordan skibsførerne opfatter risikoen for at sejle igennem, så det har vi ikke kunnet tage med i vores udformning af broen, siger Peter Lundhus.
/ritzau/


Nyhedsoverblik