DSB truer med at ophæve IC4-kontrakt

DSB giver Ansaldobreda 12 måneder til at få IC4-toget på skinner. Ellers betragter DSB kontrakten som ophævet.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

DSB giver den italienske togfabrikant Ansaldobreda et ultimatum. IC4-toget skal køre i landsdelstrafikken inden et år - ellers er kontrakten til en værdi af fem milliarder kroner ophævet.

Et medlem af trafikudvalget bekræfter oplysningerne. Ritzau erfarer, at det var beskeden til Folketingets trafikudvalg, der onsdag morgen var til orientering om IC4-skandalen i DSB's hovedkvarter i Sølvgade i København.

DSB skulle have 14 togsæt i første omgang og frem til 2011 skulle i alt 83 togsæt være i drift..

DSB's indkøb af IC4-tog:

December 2000
Efter et EU-udbud afgiver DSB en ordre på fem milliarder kroner på 83 IC4-togsæt hos Ansaldobreda. De første tog skal leveres i april 2003 og de sidste tog skal være klar til 1. januar 2006.

December 2002
DSB og Ansaldobreda aftaler en ændret leveringsplan for IC4-togene, så det første togsæt leveres med tre og en halv måneds forsinkelse i forhold til kontrakten. Fristen for sidste tog i drift forblev uændret I køreplansskiftet 2005/2006.

April 2003
Det første IC4-tog skal ifølge den oprindelige leveringsplan have været indsat i april 2003.

Marts 2004
På DSB's årsregnskabspressemøde meddeler DSB, at Ansaldobreda forventer, at det første IC4-tog er leveret ved køreplansskiftet 2004/2005.

Juni 2004
Administrerende direktør i DSB Keld Sengeløv udtaler, at DSB føler sig svigtet af leverandøren. Der er problemer med togets elektriske systemer og samspillet mellem togcomputeren og togets mekaniske systemer. Keld Sengeløv truer Ansaldobreda med dagbøder.

Februar 2005
Statusnotat fra Rigsrevisionen. Rigsrevisionen finder ikke anledning til kritik af DSB.

Oktober 2005
I en revideret leveringsplan forventer Ansaldobreda, at det første IC4-tog er leveret ved køreplansskiftet 2005/2006.

November 2005
DSB får udbetalt en bod på 250 millioner kroner for IC4-togene. Moderselskabet Finmecanica beslutter sig på DSB's foranledning for at udskifte topledelsen i Ansaldobreda. Leveringsplanen revideres på ny, og det første IC4-tog forventes nu først leveret i april/maj 2006.

December 2006
I beretning om anskaffelsen af DSB's IC4-tog finder Rigsrevisionen igen ikke anledning til at kritisere DSB.

Juni 2007
Det første af fire IC4-tog testkøres med passagerer på strækningen mellem Århus H og Lindholm.

Februar-marts 2008
IC4-testkørslerne er indstillet i perioden den 22.02 til og med den 02.03 som følge af lugtgener fra togets udstødning.

Marts 2008
Ansaldobreda og TÜV søger Trafikstyrelsen om en typegodkendelse for i alt 14 enkeltkørende togsæt i landsdelsdrift.

Maj 2008
DSB giver Ansaldobreda 12 måneder til at få IC4-toget til at køre. Ellers bliver kontrakten annulleret.

Kilde: DSB


Nyhedsoverblik