DSB smed to børn af toget

I fredags fik Marie Louise Breuning besøg af sine to børnebørn på 11 og 13 år. De kom med toget på Korsør Banegård og skulle med toget hjem igen til København dagen efter.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Billetkiosken på Korsør Banegård har lukket om lørdagen, derfor købte Marie Louise Breuning returbilletten om fredagen.

Lørdag sendte hun så børnbørnene med toget mod København, men kort tid efter fik hun en SMS.

- Der står 'ring det er vigtigt'. Da jeg ringer, siger hun, at de er blevet sat af toget i Ringsted, fordi billetten ikke duede, fortæller Marie Louise Breuning, der er bedstemoren til de to piger.

I toget fik pigerne kontrolleret deres billet. Det viste sig, at billetten var udstedt til dagen før, altså fredag. Derfor fik pigerne to muligheder: at tage imod en bøde eller blive sat af.

Pigerne stod altså af toget, og DSB har da heller ikke gjort noget juridisk forkert, men Marie Louise Breuning er alligevel skuffet.

- Det er grotesk, at to børn på 11 og 13 bliver sat af på Ringsted Station, bare fordi mormor har købt en forkert billet og ikke har været opmærksom på datoen. Der er jo mange børn, der rejser alene, for eksempel skilsmissebørn. Hvad kunne der ikke være sket, siger Marie Louise Breuning.

Hos DSB har man fulgt reglerne, men de beklager alligevel situationen.

- Det er da ikke den bedste, sag jeg har her. Omvendt har jeg lige snakket med den togfører, der gjorde det, som er en af mine absolut bedste medarbejdere, der har vurderet den ældste pige til at være ældre, end hun så efterfølgende viser sig at være. Jeg mener, at det i situationen har været en den rigtige vurdering, men set i bakspejlet, så er det selvfølgelig en meget uheldig sag, siger Erik Christensen, der er togpersonalechef i DSB.


Nyhedsoverblik