DSB: En god rapport for togdriften

Miljøorganisationer og oppositionen kritiserer trafikrapport for ikke at fremme kollektiv transport. Men DSB er tilfreds med resultatet.

Bemærk: Artiklen er mere end 30 dage gammel
Dit cookie-tilsagn gør, at indholdet her ikke kan vises. Du kan ændre dit tilsagn ved at klikke på boksen her.

Det grønne indslag fra Danmarks Naturfredningsforening ville ikke lægge navn til den rapport fra Infrastrukturkommissionen, der blev præsenteret torsdag formiddag. Naturelskerne skulle ellers være garant for, at miljøet og klima blev inddraget i rapporten, men DN-direktør Gunver Bennekou følte sig tromlet af lastvognsbranchens interesser, da rapporten efter hendes mening fokuserer alt for meget på motorveje i stedet for miljø og offentlig transport. Derfor sagde hun fra.

Men hovedleverandøren af offentlig transport i Danmark, DSB, erklærer sig godt tilfreds med rapporten og siger, at det ser lovende ud for toget, hvis rapportens anbefalinger bliver til virkelighed.

- Rapporten siger, at togets markedsandele skal øges. Det lyder måske ikke af så meget, men det skal ses i sammenhæng med, at analyser forudser en fordobling af biltrafik. Hvis togets markedsandel skal øges, betyder det mere end en fordobling af rejsende med tog. Det er markant og kræver markante investeringer på baneområdet. Det er visionen på baneområdet, og det er jeg meget tilfreds med, siger DSB's adm. direktør, Søren Eriksen, til Ritzau.

DSB-direktøren har selv siddet med i kommissionen og forstår heller ikke, at DN føler sig tilsidesat i arbejdet.

- Miljøet har vægtet meget og det er også en af årsagerne til, at toget skal have en hel anden placering i det danske samfund, end det har i dag, siger Søren Eriksen.

Kommissionen anbefaler, at der hurtigst muligt kommer gang i en udvidelse af jernbanen mellem København og Ringsted samt mellem København og Kalundborg. Derudover skal S-togsystemet udvides i København. På den lange bane er det tale om en udvidelse af metroen, tilslutning til det europæiske højhastighedsnet samt hurtigere togforbindelser mellem København, Odense, Århus og Aalborg.

/ ritzau /


Nyhedsoverblik